Samabeidet mellom Alitalia og Air France/KLM skal opp til fornyelse i 2017, men Alitalia-sjef Silvano Cassano melder allerede nå at en fornyelse blir uaktuelt.
– I vår omstillingsprosess finner vi det verken strategisk eller kommersielt riktig å forbli i alliansen med Air France og KLM, sier Cassano.
Flyselskapene har i dag en samarbeidsavtale som blant annet omfatter joint ventures, salg, markedsføring og cargo, i tillegg til samarbeid ved transatlantiske flygninger. For innsidere i flyindustrien kommer imidlertid ikke bruddet som noen stor overraskelse, etter at Alitalia for ikke lenge siden inngikk en kontroversiell avtale med Etihad Airlines. I januar kjøpte nemlig Etihad 49 prosent av aksjene i det tapstunge Alitalia i en avtale verdt 560 millioner euro. Gulfselskapet skaffet seg således et brohode i det europeiske markedet.
– Avtalen med Air France/KLM ble signert i en periode da Alitalia befant seg i en helt annen posisjon enn i dag, og favoriserer de andre selskapene. Den underminerer vår evne til å restrukturere vårt nettverk og flyselskap effektivt nok til å kunne gi oss nødvendig bærekraft i årene fremover, sier Silvano Cassan.
– Det nye Alitalia er i en ny posisjon. Vi trenger avtaler som gir lik verdi for begge parter. For Italia og Alitalia er det viktig å gjenvinne innkommende turisme, avslutter Cassan.