Det er første gang Nordic Choice Hotels åpner et hotell under egen drift i Finland.
– Vi har ambisjoner om å være det største hotellselskapet i Norden og da er det naturlig at vi er tilstede i alle nordiske land. Vi har lett etter det riktige prosjektet og da vi så planene for dette hotellet var vi ikke i tvil om at dette skulle bli et Nordic Choice hotell, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør Nordic Choice Hotels.
Hotellet vil bli bygget ved vannkanten i Jätkässari, en bydel sør i Helsinki.
– Jätkässari er framtidens Helsinki. Her kommer det 17 000 nye boliger og 6000 nye kontorplasser. Vi skal bygge et landemerke som skal bli en naturlig møteplass for de som bor her og de som kommer på besøk, sier Arthur Buchardt, byggherre for hotellet.
Med 429 rom og 11 konferanserom, hvorav det største er på 700 m2, vil hotellet bli Helsinkis største konferansehotell. Hotellet er tegnet av den finske arkitekten Aki Davidsson og vil blant annet bestå av to 16 etasjers tårn. Hotellet skal driftes av Clarion-kjeden, som nylig ble kåret til Sveriges beste hotellkjede for sjette år på rad.
– Uansett om du besøker Clarion Hotel Post i Gøteborg, Clarion Hotel Sign i Stockholm eller Clarion Hotel The Edge i Tromsø så kan du forvente et fullservice hotell med yrende liv og fantastiske matopplevelser. Vi er sikre på at dette Clarion-hotellet bringer med seg det beste fra hele Clarion-kjeden til Helsinki og setter standarden for hva som kan forventes av hotellopplevelser i byen, sier Torgeir Silseth.
Et landemerke
– Clarion Hotel Helsinki vil bli et viktig tilskudd i Helsinkis hotellmarked og et bevis på at Helsinki er en viktig destinasjon i Norden. Hotellet vil også bli et landemerke i byen vår og samtidig definere den videre utviklingen i bydelen Jätkässari, sier Jussi Pajunen, Helsinkis borgermester.
Når hotellet åpner dørene har det blitt investert totalt 100 millioner euro i prosjektet.
– Det er vågalt å satse så mye penger i et urolig marked, men vi tror på Helsinki som by og vi tror at dette hotellet vil være lønnsomt i mange år. Vår ambisjon er å være tilstede med alle våre hotellkjeder i Finland, fordi vi tror på våre produkter og vi tror på Finland som marked, avslutter Torgeir Silseth.