Hver tirsdag klokken 14:00 fra 9. september og frem til jul skal inntil fire Rica-hoteller omprofileres til Scandic, og Rica Oslo Hotel er først ut.
– Dette markerer startskuddet på tidenes omprofilering i den norske hotellbransjen. Dette er en omfattende og spennende prosess som vi nå har planlagt i lang tid, og endelig er dagen her, sier administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold.
I februar ble det kjent at Scandic kjøpte Rica Hotels, noe som gjør Scandic til den største hotellaktøren i Norden. I Norge har kjeden nå 84 hoteller, fra Kristiansand i sør til Nordkapp i nord. Hotellene har tilsammen nesten 13 500 rom, og kommer til å huse rundt 15 000 gjester hver dag. Det tilsvarer ti nye gjester i minuttet.
Hotellvaner i kraftig endring
Scandic har over 50 års erfaring i hotellbransjen og Steen-Mevold forteller at hotellgjestenes ønsker og vaner er i endring.
– I dag ser vi at room-service og minibar er tilbud stadig færre gjester etterspør. Vi fokuserer derfor på å være nytenkende for å gi gjestene det de faktisk vil ha. Et eksempel på dette er vår mobile utsjekkingsløsing, online check-out, sier han. Dagens hotellgjest ønsker valgfrihet, samt moderne og digitale løsninger kombinert med tidløse servicetilbud, legger Steen-Mevold til.
Som en del av omprofileringen vil Rica-hotellene tilføres de velkjente Scandic konseptene som gym, enklere Wi-Fi-tilkobling og den samme gode frokosten. I tillegg vil Scandic tydeliggjøre sitt miljøfokus, og samtlige hoteller skal være røykfrie.
– Vi ønsker samtidig å bevare den tidløse servicen. Ricas fokus på mat og vertskapsrollen skal vi også ta med oss videre.