Journalisten bak artikkelen, Kerry Christiani, ble inspirert på en pressetur i regi av Innovasjon Norge og NordNorsk Reiseli, og sparer ikke på superlativene når hun omtaler Kjerringøy og Nordland i den miniguiden til Lonely Planet. Malerisk legger hun ut om følelsen av å være omgitt av Norge på sitt vakreste og beste.
– Det er gøy å se slike konkrete resultater av vårt pressearbeid. Vi jobber systematisk for å synligjøre det beste av norske reiselivsprodukter til utenlandske journalister for å oppnå god redaksjonell omtale. At vi imponerer på en måte som markerer oss i Europa toppen i en slik anerkjent publikasjon er ekstra gøy, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Systematisk PR-arbeid
Pressearbeid er en viktig del av Innovasjon Norge sitt markedsarbeid og det jobbes målrettet og systematisk for å øke kunnskapen om Norge i utenlandske redaksjoner. Innovasjon Norge organiserer også presseturer for internasjonale journalister til Norge, i samarbeid med lokale regions- og destinasjonsselskaper, for å øke synligheten og kunnskapen om Norge.
– Vi er opptatt av det skal være god kvalitet på journalistene som er med og god kvalitet på produktene journalistene blir presentert for i Norge – fordi vi ønsker kvalitet tilbake. Og selvfølgelig så god omtale av Norge som overhodet mulig. At vi inviterte Christiani med på pressetur til Bodø og Harstad i februar i år var en fulltreffer i så måte, og det ser vi resultater av nå, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.
Så er det opp til leserne av Lonely Planet å la seg inspirere av listen – og gjøre sin egen tur til Kjerringøy.