Over hundre finalister fra Norge og Sverige har i løpet av våren konkurrert om prisen Local EAT Award, som arrangeres i samarbeid med NHO, den svenske bransjeorganisasjonen Livsmedelföretagen og Nordic Choice Hotels.
Hensikten med Local EAT Award er å fremme lokale bedrifter og ildsjeler som arbeider med sunne, bærekraftige og lønnsomme prosjekter, tjenester og initiativ.
Det var gründer i Fremtidens Mat Zoe Christiansen som mottok prisen. Hun driver i tillegg et annet selskap, The Northern Company – begge i samarbeid med sin mann Sven Erga.
Fremtidens Mat utviklet og selger produkter laget av nordisk tang fra Nord-Atlanterhavet. Selskapet høster inn tang for hånd. Den blir deretter tørket, pakket og transportert med minimal belastning på miljøet.
Tang anses av mange som en innovativ og fremtidsrettet råvare, og er en kilde til naturlige mineraler, vitaminer og sunne fettstoffer.
Det nyopprettede The Northern Company fokuserer utelukkende på norsk tang dyrket på line, og er del av et nordisk nettverk av dyrkere og spesialister knyttet opp mot marinbiologi, gastronomi, kortreist mat og økologi.
– Å vinne Local EAT Award er helt fantastisk, og vi håper jo selvsagt at seieren vil bidra til økt interesse for tangens mange positive egenskaper, sa Christiansen da hun mottok finalepremien på 100 000 kroner.
– Løsningene på store globale problemer begynner ofte med initiativ på det lokale plan, sa Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels i forbindelse med prisoverrekkelsen.
Konsernet er en av samarbeidspartnerne bak Local EAT Forum.
– For Nordic Choice er det spesielt hyggelig å gi prisen til en lokal aktør som utnytter et nordisk produkt på en innovativ måte. Dette er et godt eksempel på nytenkning som må til for å komme et steg nærmere en bærekraftig matindustri, sa Silseth blant annet.
Norske finalister (regionvinnere): Trine på Gården (Kristiansand), Lauvsnes Gartneri (Stavanger), Bieffekten (Trondheim), Kjerringøy Gård (Tromsø), Fremtidens Mat (Oslo).
Fakta
EAT samler internasjonale ledere innen politikk, næringsliv og akademia for å diskutere veier til en sunn og bærekraftig matindustri. Målet med EAT er å enes om løsninger som baserer seg på forskning, får støtte av politikere og som er kommersielt levedyktige og gjennomførbare for næringslivet. EAT er initiert av Stordalen Foundation, og arrangeres i samarbeid med Stockholm Resilience Centre. www.stordalenfoundation.no, www.stockholmresilience.su.se, www.eatforum.org