Det var i forrige uke selskapets konsernsjef Pekka Vauramo flagget Finnairs planer om ytterligere ekspansjon østover. Ifølge Svenska Dagbladet holdt han samtidig døren åpen for en partner som kan ta over mer av Europa-flyvningene.
For Finnair sliter, særlig på europaflyvningene. Lavprisselskaper som Ryanair og Norwegian har tvunget de tradisjonelle linjeselskapene til store innsparinger, og Finnair er ikke noe unntak.
Det finske selskapet er mye av den grunn inne i et spareprogram der det skal kuttes til sammen 1,8 milliarder kroner, og det er neppe noen lysning i vente. Derfor ser Finnair på mulighetene på andre kontinenter, og det er særlig Asia de retter blikket mot. Helsinki ligger gunstig til som hub for Asia-trafikken fra Nord-Europa, og har allerede 15 ruter operative den veien. Det startet med tre for 14 år siden, og med de voksende økonomiene i Kina og India har Finnair-ledelsen et berettiget håp om å vokse ytterligere der.
– Det finnes 35 byer i Kina med en befolkning på mer enn to millioner mennesker, som mangler direkteforbindelse til Europa, sier Finnairs Vauramo, som tror trafikken fra Kina over Helsinki vil kunne fordobles frem til 2020.
For å gire seg opp mot denne satsingen har Finnair 11 nye A350 i bestilling fra Airbus. De skal fases inn fra og med neste år, og erstatte de gamle A340-maskinene. Til sammen skal Finnair da ha 15 langdistansefly i drift.
Samtidig håper selskapet på at et samarbeid på europaflyvningene vil bidra til de nødvendige konstnadskuttene som fortsatt ligger foran dem.