Det skal skje innen ti år, sier selskapets markedssjef Kenny Jacobs, som mener det fortsatt er rom for vekst i Europa. Ryanair satser på å karre til seg mer enn 30 prosent av denne i løpet av de neste ti årene.
Det er særlig Tyskland og Skandinavia Jacobs har i tankene når han legger ut om Ryanairs planer. Dermed satser selskapet på å ytterligere skjerpe konkurransen med sin hovedkonkurrent Norwegian.
– Både i Storbritannia, Tyskland og Skandinavia er det rom for til dels betydelig vekst, mener Jacobs.
Ifølge Ryanairs markedssjef vil ikke satsingen på interkontinentale ruter skje før tidligst om fem år.
– Vi er i dag Europas største flyselskap med 82 millioner passasjerer. Det gir en markedsandel på 13 prosent. Sammenlignet med Southwest Airlines, som har 30 prosent av markedet i USA, har vi et stykke igjen, sier Jacobs.
Han legger ikke skjul på at det nordamerikanske selskapet er forbildet, og at det er fullt mulig å nå opp i en tilsvarende størrelsesorden.
– Sammenligner du Storbritannia, der seks av ti flyvninger er med et lavprisselskap, med Tyskland, er det store gevinster å hente.
– Der er bare 16 prosent av flyvningene med lavprisselskap, noe som utgjør et betydelig marked for oss, sier Jacobs.
De interkontinentale rutene, med basispriser som starter på 100 kroner, vil ikke kunne starte opp før Ryanair er ”giret” riktig.
– Vi har en plan, nå mangler vi egentlig bare det rette flyet før den siste brikken puslespillet på plass, sier Kenny Jacobs.