Det er egentlig litt som Hurtigruten, der du reiser på et vanlig linjeskip mellom to punkter, men der forholdene er lagt til rette også for turister.
For noen kan en reise på cruiseskip utvikle seg til en eneste lang lidelse: Elendige og kaotiske buffeter, krig om solstolene og uendelige partyer i skipskorridorene.
For den litt mer avanserte kan derfor en reise med et containerskip være en måte å slippe unna de store hordene på, og samtidig fokusere mer på selve reisen. Og det er faktisk mulig å booke seg på slike fartøy som seiler på de mange verdenshavene, om det er en bananbåt fra Brasil, eller et lasteskip til Singapore. I sistnevnte by ligger det til en hver tid mer enn 700 skip og venter på å få losse eller laste.
Det er med andre ord mange muligheter.
En av fordelene med disse cruisene er at du faktisk er med på en jobbetur (uten at du deltar i akkurat det), der du kan bevege deg (nesten) fritt over hele skipet. Antallet passasjerer er langt færre – som regel én til 12 (med flere må man etter internasjonale regler ha med lege). I tillegg legger båtene til i andre deler av havna enn der turistene som regel frekventerer.
Det handler rett og slett mer om selve reisen, og ikke opplevelsen om bord eller destinasjonen. Turene er også billigere (ofte fra rundt 400 til 700 kr dagen inkludert mat), men du må være svært fleksibel med tidspunktet. Her er det skipets arbeidsmodus som rår.
Lugarene holder som regel god kvalitet, fullt på høyde med det du finner i mellomklassen på tradisjonelle cruiseskip, noen ganger faktisk bedre. Og ofte er det både treningsrom om bord, sauna og et lite badebasseng.
Ulempen er muligens at du neppe vil ha kontakt med land på en stund, og reisene kan vare i opptil tre måneder (verden rundt). For noen er det litt av attraksjonen. Det samme er oppholdet i havnene, som kan variere fra mellom 12 timer til to-tre dager (avhenger av hvor lang tid det tar å laste eller losse).