Air Berlin har siden starten vært drevet av turisme, og da spesielt frakt av feriehungrige tyskere til spanske turistdestinasjoner. I dag kaller de seg et fullservice flyselskap, og frakter sammen med sin partner Etihad Airways og oneworld-alliansen passasjerer til over 250 destinasjoner verden over.
Vekst i feriesegmentet
Det er et luftfartsteknisk C-moment å skulle fremstå som et fullservice flyselskap på den ene siden, og samtidig konkurrere med lavprisselskapene på den andre. Men Air Berlin har lang erfaring med å vokse seg inn i nye drakter, og ikke minst kombinere ulike antrekk. Det som startet som et rent flyselskap for turister på vei til og fra en uke i syden (med Mallorca som driveren), er i dag et selskap med betydelig aktivitet også innen forretningsreiser. Likevel, det er fremdeles turisten som står selskapets hjerte nærmest.
Det står da også tydelig å lese i Air Berlins ekspansjonsplaner utover i 2014: Nye ruter fra Wien åpnes til Malta, Kypros og Madrid, mens det utvides betydelig mot Hellas, Tyrkia, Kanariøyene, Abu Dhabi, USA og Karibia.
– Vi betjener i dag også forretningssegmentet, men satser i 2014 sterkt på å utvide tilbudet i feriesegmentet hvor vi jo tross alt har våre røtter, sier Wolfgang Prock-Schauer, CEO i Air Berlin.
– Sammen med Etihad Airways og våre partnere i oneworld-alliansen tilbyr vi i løpet av 2014 over 250 destinasjoner verden rundt. Det viser at vi nå er en global aktør, som akter å tilby topp service til gunstige priser.
I påvente av ny storflyplass
Byggingen av ny storflyplass i Berlin har tatt sin tid, med stadig nye utsettelser. Ryktene om politisk drakamp rundt dimensjoner, tekniske løsninger og overflyvningsproblemer har vært mange, og på særdeles utysk vis synes det som ingen i dag kan gi noe klart svar på når den vil stå ferdig.
– Jeg vet rett og slett ikke, men har ingen tro på at den vil være klar før en gang ut i 2016, sier Prock-Schauer. Som bør ha solid kunnskap om hva som skjer i hans egen bakgård.
For Air Berlin er det selvsagt en utfordring at ekspansjonen foreløpig ikke kan skje med utgangspunkt på hjemmebane. Prock-Schauer mener likevel at Air Berlins strategiske partnerskap vil sikre selskapets fortsatte vekst, og peker i tillegg til nye ruter blant annet på at de som det første flyselskapet i verden innfører hundre prosent horisontale seter på business i alle sine fly i løpet av inneværende år. Det samme gjelder for WiFi, som vil bli tilgjengelig i stadig flere fly i løpet av 2014.
– Som et av de første flyselskapene i verden innfører vi WiFi også på kortrutene, forteller Wolfgang Prock-Schauer.
Og som eneste nordmann i salen er det hyggelig å høre internasjonale luftfartsjournalister trekke frem Norwegian, og forhøre seg om det kommer til å bli like bra som WiFi-tilbudet der…