– Color Line stakk kjepper i hjulene på oss fra første dag, sier reder Ole T. Bjørnevik til Dagens Næringsliv.
Han mener Sunde-selskapet drev «aktiv trenering» av Kystlinks søknad om rett til havneanløp i Strömstad og vanskeliggjorde adgangen også etter at kommunestyret hadde sagt ja. Dermed saksøker han like greit rederiet for hele 1,3 milliarder kroner, skriver avisen. Bjørnevik hevder Color Line påførte Kystlink store tap ved å bryte konkurranselovgivningen.
Kystlink, og etterfølgeren Nye Kystlink, drev trafikk mellom Langesund og Hirtshals. På dagtid ønsket selskapet å bruke fergen i en ny rute mellom Langesund og Strömstad, men trafikken her kom først i gang i november 2006 – tre år etter at søknaden om bruk av havnen i den svenske byen ble sendt.
Color Line avviser søksmålet som grunnløst.
– De forholdene Nye Kystlink tar opp har vært gransket både av Eftas overvåkningsorgan Esa og Konkurransetilsynet. Ingen av dem fant grunn til å forfølge de innklagede forholdene, sa Color Lines konserndirektør Helge Otto Mathisen da Nye Kystlink i desember 2012 innleverte en forliksklage.