Undersøkelser gjort blant passasjerer viser at dagens boarding-prosess er ineffektiv. Ofte må du stå i kø ved gaten lenge før du kommer deg om bord, og deretter igjen vente på passasjerene om bord som blokkerer midtgangen før de setter seg ned.
Dette resulterer ofte i forsinkelser og unødvendig frustrasjon. Eksperter har tidligere kommet opp med forskjellige teorier for en optimal boarding-prosess, men KLM er det første selskapet i verden som har kommet med en løsning som kan sørge for en raskere og mer effektiv boarding.
– I tillegg til å sørge for bedre komfort for våre passasjerer vil en hurtigere boarding-prosedyre gi for kortere snutid, som igjen bidrar til å optimalisere vår service, sier KLM-sjef Pieter Elbers i en kunngjøring.
Hva består så den nye prosedyren i? Kort fortalt handler den om å gi passasjerene et nummer ved gaten. Når boardingen starter blir passasjerene dirigert inn i flyet i forhold til det nummeret de har fått tildelt. Passasjerer med vindusplasser bakerst i flyet blir først dirigert inn. Deretter får dem med plass i midtseksjonen stige om bord, og til slutt dem som er plassert i midtgangen.
Dette gjør at passasjerene i stedet for å stå i kø kan vente i loungen til de blir kalt frem. Foreløpig skal prosedyren tesets ut på rutene til Berlin, Budapest og Helsinki, men KLM håper at ordningen blir introdusert på stadig flere av selskapets europeiske og interkontinentale ruter i løpet av 2014.