Den 28. oktober lanserte bmi regional ruten mellom Aberdeen og Oslo med en flyvning daglig søndag til fredag. På grunn av større krav fra olje-og gassindustrien har bmi regional nå bekreftet at de vil øke frekvensen på denne ruten, slik at det vil være to flyvninger om dagen – mandag til torsdag, som vil være gjeldende fra den 3. februar 2014. På søndager og fredager vil det fortsatt være én flyvning daglig.
Økningen i frekvens, slik at det vil være et fly om morgenen og et om kvelden fire dager i uken, vil gjøre det mulig for næringslivet å reise til en av byene for én dag. Man forventer også at den økte frekvensen vil bety at det vil være flere turister som reiser nord-øst i Skottland for å oppleve hva regionen har å by på.
Olje- samt gassindustrien og Skandinavia er de viktigste markedene for bmi regional, som er kåret til Storbritannias mest punktlige flyselskap. I august lanserte flyselskapet en direkterute fra Aberdeen til Kristiansund, og flyselskapet vil begynne å fly Stavanger–Harstad/Evenes og Stavanger–Tromsø fra den 23. januar 2014.
Prisvinnende bmi regional – som opererer med 140 flyvninger i uken til 21 destinasjoner i Storbritannia og Europa – flyr også fra Aberdeen til Bristol, Manchester, Norwich og fra Aberdeen til Esbjerg i Danmark.
I oktober i år fikk bmi regional prisen «Airline of the Year» i forbindelse med den årlige ERAA-konferansen (European Regions Airline Association) i Østerrike. Dette var bare 18 måneder etter at bmi regional ble etablert som et selvstendig flyselskap.
Cathal O’Connell, administrerende direktør for bmi regional sa: «Da vi lanserte ruten fra Aberdeen til Oslo i forrige måned, forsikret vi om at hvis det var et stort nok behov for å øke frekvensen på denne ruten, ville vi gjøre det. Vi opplever nå at behovet er tilstede, og holder derfor løftet vårt om å øke frekvensen. Støtten fra næringslivet på begge sider av ruten har overgått våre forventninger og vi svarer nå på tilbakemeldingene vi har fått fra våre kunder ved å legge til disse ekstra flyvningene. Det å øke antallet flyvninger til to om dagen, viser også vårt engasjement når det gjelder å skape forbindelser som støtter den sterke økonomien nord-øst i Skottland og olje-og gassindustrien i Skottland og Norge.»
Cathal O’Connell sa videre: «Aberdeen er nå etablert som et viktig knutepunkt i rutenettet vårt, og vi kommer til å utvide våre tjenester i Norge fra januar, når våre nye ruter fra Stavanger til Harstad og Tromsø vil starte – igjen en reaksjon på kravet fra olje-og gassindustrien».
Aberdeen flyplass og ledere innen næringslivet nord-øst i Skottland er glade for at flyselskapet har valgt å øke frekvensen på ruten mellom Aberdeen og Oslo.
«Dette vil forbedre produktet for de reisende, spesielt for olje-og gassindustrien», sa medieansvarlig for Oslo Lufthavn Joachim Westher Andersen. «Det vil styrke Oslo Lufthavns posisjon som et viktig knutepunkt i Norge og Norden», sier Andersen.
Robbert Collier, daglig leder for Aberdeens og Grampain-distriktets «Chamber of Commerce», sa: «Norge er en viktig handelspartner for vår region. bmi regionals rute fra Oslo til Aberdeen har allerede vist seg å være en viktig investering, og den økte frekvensen i det nye året vil uten tvil bli tatt varmt i mot av næringslivet, spesielt av olje-og gassindustrien. Flyselskapets investeringer i ruter med utgangspunkt i Aberdeen, viser også hvor mye økonomien i regionen vår kan levere.»
Steve Harris, daglig leder for VisitAberdeen sa: «Ruten Oslo-Aberdeen har foreløpig et fly daglig søndag til fredag. Rutetidene er slik at flyet avgår fra Aberdeen klokken 16.05, ankommer Oslo klokken 18.45 og drar fra Oslo igjen klokken 19.15, som da ankommer Aberdeen igjen klokken 20.00 (alle tider opgitt i lokaltid). Fra 3. februar 2014, vil ruten i tillegg få et morgenfly som vil fly fra Aberdeen klokken 06.20 og vil være i Oslo klokken 09.00, og vil da dra videre fra Oslo klokken 09.30 og ankomme Aberdeen klokken 10.15 (alle tider opgitt i lokatid).
(Foto: Dreamstime)