Lavere priser og aggressiv markedsføring er resepten Ryanair varsler at de vil benytte mot det dårligere salget enn ventet. Ikke overraskende hersker det full priskrig i luften og flyselskapets administrerende direktør, Michael O`Leary, lover at konkurrentene skal merke prisnedgangen til det irske ekstremselskapet i tredje og fjerde kvartal, ifølge Di.se.
Han sier videre at han er overrasket over det svake billettbookingene for oktober og at flyselskapet sannsynligvis må senke forventningene til årsresultatet som følge av den svake utviklingen. En annen følge av dette er at flyselskapet vil senke kapasiteten i vintersesongen og la 70 til 80 fly bli stående på bakken.
Men selv om nyhetene er sjeldent negative, så lider selskapet ingen nød. Michael O`Leary forventer fortsatt et årsresultat på mellom 570-600 millioner euro. Han tar likevel forbehold om at hvis billettpriser og yield fortsetter å reduseres, så vil resultatet kanskje bli noe svakere. Som følge av nyhetene fra selskapet falt aksjen med hele 14 prosent ved 11-tiden på børsen i Dublin i dag.