Det faktum at Bill Gates var innom landet og blant annet besøkte kronprinsparet er muligens det foreløpige høydepunktet på en spennende trend for norsk reiseliv: Stadig flere velhavende som Microsoft-gründeren finner veien til Norge. Også russiske forretningsmenn og arabiske prinser er blant sommerens eksklusive gjester.
– Disse gjestene er ute etter det unike, og Norge er som skapt for det markedet, sier Jan Sortland i Norwegian Adventures til Aftenposten.
Selskapet som spesialiserer seg på å formidle norgesferier til det såkalte ”high end”-markedet i reiselivet opplever at det går bedre for hvert år.
I sommer arrangerte Sortland turer for 70 slike grupper, som kommer fra ulike deler av verden. Turene varierer fra enkle dagsturer til mer kompliserte og sammensatte turopplegg. Kravet til formidleren og aktørene som skal gjennomføre opplegget i Norge er imidlertid vært omfattende.
Norge får på gjerne på pukkelen for å være et høykostland i særklasse, men for den nevnte gruppen reisende spiller penger mindre – om noen – rolle. De utgjør kanskje bare tre prosent av det totale markedet, men forsiktige anslag viser at de står for nærmere 20 prosent av omsetningen på verdensbasis.
– Det som betyr noe for disse menneskene er hva du kan levere, sier direktør Terje Devold i 62 grader Nord i Ålesund.
Selskapet eier og driver flere mindre hoteller på Nord-Vestlandet. Sist helg bodde Gates og familien på ett av dem – Storfjord Hotel. De fem i Gates-familien samt sikkerhetsvakter, assistenter og guider booket totalt 11 rom, som til sammen kom på 150 000 kroner.
Om markedet fortsatt vokser er utfordringen å finne gode nok hoteller og andre, tilstøtende produkter. Som ellers i reiselivsmarkedet er omgivelsene bare råvaren. Det er til syvende og sist innpakningen som teller.