Dette betyr at flyprodusenten må belage seg på å lage 3,8 prosent flere fly enn prognosene fra 2012. Med andre ord har få blitt skremt av problemene med modellen Dreamliner, og den store etterspørselsveksten skyldes ikke overraskende rask vekst i Asia.
Boeing spår videre at verdens flyflåte kommer til å dobles over de neste 20 årene, skriver den svenske nettavisen DI.se. I følge en pressemelding fra selskapet ventes både passasjer- og flyfrakttrafikken å vokse med fem prosent årlig.
– Denne prognosen gir oss sikkerhet til å øke produksjonen og investere i nye produkter som 777x og 787-10x. Flyselskapene etterspør mer effektivitet og det er akkurat hva vi kommer til å gi dem, uttalte Boeings Randy Tinseth.
Markedet for mindre passasjerfly i form av Next-Generation 737 og fremtidens 737 MAX er hoveddrivkreftene bak denne prognosen og fortsetter å forsterke seg. 24 670 nye fly kommer å trenges i dette segmentet på grunn av tilveksten av lavkostselskap og flyselskap på vekstmarkeder, skriver Boeing videre.
Modeller med større kapasitet, som Boeing 747-8, 777 og 787 Dreamliner, utgjør også en stor del av prognoseveksten. 8 590 nye fly vil behøves gjennom 20-årsperioden, i stor grad drevet av at flyselskap erstatter sin gamle flåtemed mer drivstofføkonomiske fly, hevder flyprodusenten.