Ifølge selskapet er alle flyvningene nesten fullbooket.
– Dette er en viktig del av Norwegians globale vekststrategi, og om et par år står langruter fra Spania for tur. Det transatlantiske markedet har altfor lenge vært dominert av noen få store selskaper med dyre og lite fleksible billetter, sa Bjørn Kjos i forbindelse med åpningen av de nye rutene.
Kartellvirksomhet er et av ordene Kjos har brukt for å illustrere situasjonen i deler av det internasjonale flymarkedet.
Med dette innleder Norwegian en ny æra i selskapet, og Kjos & co. har på ingen måte tenkt å stoppe der. Ifølge den velrennomerte økonomiavisen Wall Street Journal har Norwegian 20 nye Dreamlinere i bestilling fra Boeing-fabrikken i Seattle. Det betyr at arbeidet med å utvikle nye, interkontinentale ruter bare er i startgropa, og at flere ruter rulles ut etter hvert.
Hvilke det er snakk om holder Kjus som tidligere meldt tett til brystet, selv om han har avslørt at USA og Asia er to meget interessante markeder, og at Sør-Amerika også er et område som selskapet lukter på.
– Vi har hele tiden sagt at vi er på jakt etter flere Dreamlinere. For å konkurrere globalt må vi bli større. Som en av Boeings største kunder har vi løpende dialog med dem om både nåværende drift og fremtidige leveranser, kommenterte informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker Nielsen, i en melding til økonominettstedet E24 om storbestillingen.
Det spekuleres også i prisen Norwegian må ut med for de nye flyene, som ifølge nyhetsbyrået Reuters skal leveres etter 2018. Som en del av en goodwill-avtale, ikke minst i lys av de store tapene på rundt 216 millioner kroner knyttet til problemene med de nye Dreamlinerne som har gått rute til Asia, er det snakk om en nesten halvering av prisen i forhold til fullprissummen på rundt én milliard kroner.
Norwegian: Bestiller 20 nye Dreamlinere
0Fredag tok Norwegian av fra London Gatwick til Fort Lauderdale, og to dager tidligere gikk det første flyet til Los Angeles. En ny æra er dermed innledet.