Det er Norsk Kundebarometer som står bak listen over hvilke selskaper som har landets mest og minst fornøyde kunder, og det var mange spente fjes hos Handelshøyskolen BI i Oslo tirsdag formiddag da vinneren ble kåret.
Flytoget har toppet undersøkelsen de to siste årene, og også for fire år siden sto selskapet øverst på pallen.
Flytoget får 86,2 poeng av 100 mulige, som er den høyeste noen sinne.
– Nå har vi en regjering som satser på jernbane i Norge, og det er vi stolte og lettet over på vegne av våre kunder, sa administrerende direktør Linda Bernander Silseth blant annet da hun mottok prisen.
Hun understreket at arbeidet med å gjøre flytogtjenesten så enkel og sømløs som mulig har bidratt i arbeidet med kundepleien.
– De som ligger i toppen går igjen år etter år, og det er ingen tilfeldighet. De har jobbet med kundetilfredshet i mange år, og utviklet systemer som forhindrer at de faller tilbake, sa prosjektleder Pål K. Silseth for Norsk Kundebarometer, som deler ut prisen.
– Vi liker det vi driver med, målet er ikke få denne prisen, sier flytogsjefen, som gleder seg til å få åtte ny tog på plass innen 2017. Da åpner også forhåpentligvis den nye flyterminalen på Gardermoen.
Dette er de ti bedriftene kundene er mest tilfreds med i 2014
1. Flytoget
2. Haugen Bok
3. Toyota
4. OneCall
5. Skandiabanken
6. Gudbrandsdal Energi
7. BMW
8. Spotify
9. Skoda
10. Vinmonopolet
Fakta
Norsk Kundebarometer er gjennomført ved telefonintervjuer hos 7 000 husstander, som til sammen har gjort 19 000 bedriftsvurderinger. Intervjuperioden har vært fra januar til april i år, og 180 bedrifter på forbrukermarkedet er vurdert.