Budsjettforlik mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt innebærer et kraftig tilbakeslag for norsk reiseliv. Bevilgningene til Innovasjon Norge halveres, med et kutt på 100 millioner kroner i ordninger som har vært avgjørende for næringsutvikling og markedsføring av Norge som reisemål. Dette skjer til tross for tidligere politiske signaler om at reiseliv skal være en satsingsnæring for fremtiden.
Et brudd med ambisjonene
Reiselivsnæringen har hatt god vekst de siste årene, men sliter fortsatt med lave driftsmarginer og store sesongvariasjoner. Ambisjonen har vært å utvikle næringen, tiltrekke nye målgrupper og spre trafikken til hele landet – hele året. Med de foreslåtte kuttene svekkes muligheten til å nå disse målene. Dette er et tap-tap for næringslivet og «distrikts-Norge».
Innovasjon Norge har hatt en nøkkelrolle i kompetansebygging, næringsutvikling og internasjonal markedsføring av Norge. Nå må næringen forberede seg på et helt annerledes Innovasjon Norge i årene som kommer.
Konsekvensene kan bli dramatiske
Med mindre midler til strategisk markedsføring risikerer vi at markedsføringen av Norge i større grad overlates til KI-motorer (kunstig intelligens) og globale aktører som Expedia og Booking.com. Konsekvensen er svekket nasjonal kontroll over merkevaren «Norge», fare for ukontrollert vekst til destinasjoner som allerede har kapasitetsutfordringer, mens ander områder taper.
Ber om møte med næringsministeren
Bransjeorganisasjonene Virke Reiseliv, NHO Reiseliv og Norsk Reiseliv har bedt om hastemøte med næringsministeren for å diskutere konsekvensene av kuttene som nå foreligger.
