– Vi er overrasket over forslaget, men vi mener det er bra at politikerne vurderer løsninger for å løse kapasitetsutfordringene i Oslo-området. Flytoget vil gjerne bidra med det vi kan for å gi de reisende en bedre togopplevelse. Men hovedgrunnen til at det nå er trangt på Vy sine tog skyldes materiellmangel, ikke en dramatisk økning i togreisende som følge av stengingen av Ring1. Tiltakene som iverksettes må derfor gjenspeile at det er en midlertidig utfordring, sier Ståle Nistov, administrerende direktør i Flytoget.
Flytoget har ment at det finnes enklere og bedre løsninger enn det som nå diskuteres, og dette er foreslått i flere runder for Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet.
– Det aller enkleste, som i prinsippet kan gjøres allerede neste uke, er å flytte passasjerer som skal til og fra flyplassen fra Vys tog over til Flytoget. Slik kan det enkelt frigjøres 4000 sitteplasser i morgenrushet og 4000 seter i ettermiddagsrushet. Til sammen 12 000 sitteplasser i døgnet. Det kan enkelt gjøres ved at Flytoget får mulighet til å sette ned prisen på billettene til Vy-priser og at det informeres om at reisende til og fra Gardermoen bør velge Flytoget. I tillegg mener vi at kapasiteten på lokaltogene må utnyttes bedre, her er det mye ledig sitteplass også i rush, sier Nistov.
Dersom Flytoget skal åpne dørene for pendlere, så er det en rekke praktiske, tekniske og sikkerhetsmessige forhold som må løses. Av det Flytoget har oversikt over nå vil det trolig ta minimum seks måneder for Flytoget å gjøre om hele sin operasjon til å ha på – og avstigende passasjerer på alle stasjoner. Dette handler blant annet om at vertene om bord på togene må gjennomgå ny sikkerhetsopplæring, prosedyrer må endres og billettsystemer – og kontrollsystemer må tilpasses.
– Det er en bekymring i hele det jernbanefaglige miljøet at Flytogets tog har smalere dører enn Vy-tog, og at det derfor tar noe lenger tid for av- og påstigninger på hver stasjon. Samlet sett vil dette utgjøre store forsinkelser og følgefeil gjennom dagen, som kan føre til at avganger blir forsinket eller innstilt, og dermed gir de reisende et dårligere togtilbud, avslutter Nistov.