Innsiktene bygger på rapporten Future Traveller Tribes 2030 av Future Foundation som ble publisert tidligere i år.
I dag defineres ikke reisende lenger ut fra demografi, men snarere basert på faktorer som verdier, adferd og motivasjon. Reiselivsbransjen må derfor utnytte data og informasjonsrikdommen som gjøres tilgjengelig fra f.eks. sosiale medier og andre kilder for å kunne tilby de reisende en personlig og skreddersydd kjøpsopplevelse.
Dette er de viktigste innsiktene i rapporten Future Traveller Tribes 2030: Building a more rewarding journey som forteller hvordan flyselskaper og andre reiseleverandører kan bli bedre til å møte kundenes fremtidige behov gjennom mer effektive salgs- og markedsstrategier. Rapporten belyser også hvordan reiseopplevelsen kommer til å endres frem til år 2030 takket være bedre bruk av data om de reisende, ny teknologi og flere salgskanaler.
– Første del av rapporten Future Traveller Tribes identifiserte hvem de nye kundene er, og i den andre delen får flyselskaper og reisebyråer konkrete tips om hvordan de kan ta hånd om de nye kundesegmentene gjennom reiseprosessens samtlige ni trinn. Det handler ganske enkelt om å forstå hva som driver reisende og deres kjøpsbeslutninger for å kunne skape en bedre og digitalt integrert reiseopplevelse, sier Robert Sinclair-Barnes, Strategic Marketing Director, Airline IT, Amadeus.
De nye salgskanalene som vil oppstå i økende tempo kan deles opp i inspirasjonskanaler (smarttelefoner, nettbrett, virtuelle headset) som fungerer som research-verktøy for den reisende, og informasjonskanaler (smart-klokker, smarte briller og tjenesteroboter) for kortfattet innhold og kjøp. Utviklingen innebærer at data blir den viktigste ressursen for aktørene i reisebransjen og de selskapene som på mest mulig effektiv måte samler inn og analyserer informasjonen, vil få store konkurransefordeler. Rapporten påpeker også at ny teknologi kombinert med nye teknikker for datainnsamling vil bidra til en stadig mer individuell tilpasning av reiseopplevelsen i det kommende tiåret.
– Allerede i dag er det viktig for bedrifter i reisebransjen å tenke på hvordan de skal kunne utvikle kjøpsopplevelser som møter behovet hos fremtidens ulike typer reisende. Et tydelig eksempel er sosiale kapitalister som vil søke inspirasjon til sine reiser gjennom sosiale nettverk og som forventer seg personlig tilpassede tilbud fra reiseleverandørene, sier Lawrence Lundy, Principal ICT Consultant på Frost & Sullivan.
Begge rapportene kan lastes ned på www.amadeus.com/tribes2030