Det er GDS-selskapet Amadeus som har utredet tallene knyttet til fremtidens turisme. Rapporten setter søkelyset på faktorene som vil fremskynde veksten i den globale turistindustrien, og utfordringene i kjølvannet av den.
Nøkkeltallet i undersøkelsen er den årlige veksten på hele 5,4 prosent. Til sammenligning vil verdens brutto nasjonalprodukt (BNP) øke med 3,4 prosent i den samme tiårsperioden.
Det er særlig de såkalt voksende markedene som skaper oppsvinget, ikke minst i Asia. Særlig Kina vil gjøre seg bemerket på reisestatistikkene, selv om landet vil måtte oppleve en økonomisk utflating.
Andre land som India og Indonesia, i tillegg til Russland, vil også oppleve til dels sterk vekst. Dette gjelder både forretningsreiser og innenfor fritidsmarkedet. Tallene vil øke både innenfor de ulike verdensdelene og interkontinentalt.
For Europa innebærer det en vekst i antallet internasjonale reiser med overnattinger i perioden frem til 2023 fra dagens 2,024 millioner til nesten tre millioner reiser. For Asias del mer enn dobler antallet seg, fra 1,087 millioner i dag til nesten 2,3 millioner i 2023.
En sentral faktor i undersøkelsen, som særlig flyplassene og flyselskapene bør merke seg, er at passasjerene i økende grad ønsker å reise ”sømløst”. Det betyr i klartekst flere direkteruter, men også bedre fasiliteter på sentrale lufthavner – såkalte huber.
Bedre bookingsystemer på mobile enheter er også noe undersøkelsen påpeker vil påvirke reisetrendene.