Nye fly har spart selskapet for 28 millioner kroner i drivstoff sammenlignet med samme kvartal i fjor. Innsparingene selskapet selv gjør, blir motvirket av en ekstraregning på 25 millioner kroner som følge av flygeledermangelen hos Avinor.
Norwegian fraktet nærmere 5,2 millioner passasjerer i tredje kvartal. Det er 580 000 flere enn i fjor, også det ny rekord for selskapet. Kvartalet er også preget av høyt et belegg (kabinfaktor/fyllingsgrad) på 82 prosent. Hver passasjer fløy i snitt lenger, noe som reflekteres i at antall solgte passasjerkilometer (rpk) økte med 17 prosent i tredje kvartal. Imidlertid økte selskapet setekapasiteten (ask) hele 20 prosent.
 Vi er svært godt fornøyd med dette resultatet, som er det beste vi har levert i absolutte kroner. Tallene viser også at kapasitetsveksten har vært godt tilpasset markedet. Fyllingsgraden holder seg høy og trafikkveksten er meget god, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Nye baser flere steder
 Vi har hatt en del nødvendige kostnader dette kvartalet knyttet til etablering av nye baser i Thailand og i Spania, samt økt produksjon i Danmark etter at Cimber gikk konkurs. Kostnader knyttet til selskapets vekst er vi beredt på, men regningen for flygeledermangelen hos Avinor i sommer er det ikke riktig at vi skal ta, sier Kjos.
Norwegian fortsetter å fase inn fabrikknye fly, 13 Boeing 737-800 i 2012 og 14 i 2013. Det åpner for nye vekstmuligheter utenfor Skandinavia.
Norwegian har besluttet å etablere ny base i London (Gatwick) og Alicante. Fra basen i London vil Norwegian i første omgang fly til en rekke destinasjoner rundt Middelhavet.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 25.10.2012 klokken 09.15