– Å feriere på leid hytte er en trend som vokser blant europeere. Mange av dem vil til Norge. Også etterspørselen blant nordmenn er i vekst, sier Pia Buen, Country Manager for Novasol, i en pressemelding.
Selskapet er Europas største utleier av ferieboliger, og har mer enn 1500 norske hytter i porteføljen. Disse ligger i år an til å bli besøkt av drøyt 50000 turister. Antall bookinger har økt hvert år siden 2013.
For å dekke behovet trengs et bredere tilbud, men mange norske eiere er tilbakeholdne.
– I forhold til folketallet finnes det langt flere hytter her i landet enn i Sverige og Danmark, men det er færrest objekter tilgjengelig for utleie. Flere eiere burde tenke nytt rundt dette, og gjøre sin egen feriebolig til sparebøsse i uker den ellers ikke benyttes, sier Buen.
I Novasol tror man etterspørselen etter ferieboliger for utleie vil fortsette å styrke seg de kommende årene.
– Dette kan ses i sammenheng med den trenden den nye delingsøkonomien representerer. Markedet for å bruke uten å måtte eie er i rask vekst. Stadig flere vil ønske å kunne nyte en hytteferie uten å måtte binde opp den kapitalen som behøves for å kjøpe.
Samtidig er en slik ferieform svært egnet for de mange som liker variasjon og frihet til å besøke nye steder, mener Buen.
Tyskerne utgjør den største gruppen gjester på norske utleiehytter. På de neste plassene følger nederlendere og dansker. Også sveitsere, østerrikere og svensker har vist økt interesse for hytteferie i Norge de senere årene.
– Samtidig har nordmenns interesse for å leie feriehus i eget land vist klar vekst, sier Buen.
Optimismen er for tiden stor innen norsk reiselivsnæring, ifølge Line Endresen Normann, direktør for Reise Norge og kultur i hovedorganisasjonen Virke.
– Vi har tro på at den positive veksten fortsetter i 2017, sier hun.
– Undersøkelsene våre viser at bransjen selv har høye forventninger. Reiseoperatørene på innkommende turisme ser det som sannsynlig med omsetningsvekst på opp mot ti prosent i år, sier Endresen Normann.
Hun mener at videre suksess for norsk turistnæring avhenger av at vi tar hele landet i bruk, kan tilby kvalitet og har fokus på de reisendes opplevelser.
– Samtidig må vi sørge for en bærekraftig utvikling. Naturen vår er fortsatt den viktigste grunnen til at folk besøker Norge. Hvis vi ikke tar godt vare på den, vil vi ikke lenger ha et produkt å selge om noen år.