Etter utsettelse og gjentatte vurderinger av situasjonen, er det bestemt at TravelMatch 2021 fortsatt skal gjennomføres. Imidlertid vil dette skje som et online arrangement, både av hensyn til begrensningene som gjelder og den svært vanskelige situasjon reiselivsnæringen befinner seg i. Online-løsningen er utviklet som en egen modul i systemet som allerede benyttes for registrering og dialog mellom deltakerne.
Viktig å stimulere til fortsatt kontakt
– Vi har vurdert situasjonen frem og tilbake en rekke ganger, og selv om ikke en online versjon er en fullgod erstatning, kom vi til slutt til at vi uansett burde gjennomføre dette i 2021, sier prosjektleder Arne Sundt-Bjerck.
– Det ble rett og slett for å lenge å vente til et fysisk arrangement kan gjennomføres igjen i januar 2022. Det er viktig at aktørene opprettholder kontakten seg i mellom, og at de er klare når markedet åpnes opp igjen. Dessuten ser vi det som vår rolle å bidra til en positiv holdning og fortsatt tro på fremtiden, siden vi tross lat vet at svært mange bare venter på et startsignal for å kunne reise til utlandet igjen.
Registrering av selgere er i full gang
Registreringen av selgere til TravelMatch 2921 åpnet for kort tid siden, og med litt knappere tidsfrister enn vanlig. Så langt, ser det ut til at interessen er stor, og det ser heldigvis også ut til at de fleste av deltakerne på TravelMatch tidligere år har overlevd krisen.
– Det er derfor gledelig å se at vi har med oss en solid gruppe av viktige bransjekontakter for de norske reiselivsaktørene også denne gangen, selv om mange selvsagt gir uttrykk for at de ser frem til et fysisk møte i 2022. Så langt er hovedtyngden på Europa, også med tanke på tidsforskjellen for selve arrangementet, men også en del oversjøiske aktører har registrert seg. En foreløpig oversikt legges ut på websiden i månedsskiftet februar/mars, sier Sundt-Bjerck.
Kjøperregistrering fra starten av mars
Som vanlig, åpnes det for registrering av kjøpere når det er et godt antall selgere på plass i databasen. I år vil dette uansett skje primo mars, slik at det fortsatt blir tid nok til vurdering av aktuelle partnere man kan møte, og til å gjennomføre prosessen med forespørsler om og bekreftelse av møter. Årets arrangement har hovedvekten på nettverksbygging og utveksling av oppdateringer, og at konkrete avtaler om samarbeid vil kunne komme som en konsekvens av dette.
– Som arrangør er vi opptatt av at flest mulig skal få muligheten til å delta i dette, og vi oppfordrer til at også de som for tiden er helt eller delvis permittert kan få anledning til å opprettholde sin kontakt med bransjen og gjøre seg klar for ny innsats, avslutter Sundt-Bjerck.