De to skandinaviske flyselskapene ekspanderer begge i det nordamerikanske markedet. Norwegian har allerede fem destinasjoner og åtte ulike ruter i programmet, mens SAS opererer med åtte ruter mellom Skandinavia og USA, med en daglig frekvens på syv av disse.
Begge har i tillegg annonsert nye USA-ruter i 2016.
Det kan virke som om de to amerikanske operatørene United og Delta nå skalerer nå ned sine operasjoner i det nordiske markedet som følge av dette. I en kommentar fra Delta nylig ble det understreket at de vil samarbeide med Delta utelukkende med sesongbaserte ruter.
Det skandinaviske markedet har doblet seg siden 2012, med en vekst på hele 1,2 millioner bookinger. Samtidig har Delta mistet 19 000 booking, som er en svikt på 36 prosent parallelt med et kutt i kapasiteten på 30 prosent.
United har tapt 69 000 bookinger, som er en svikt på 26 prosent.
Mens SAS tiltrekker seg flere premium-kunder er pris den viktigste driveren for Norwegian.