Det samlede antallet av flyvninger i det europeiske luftrommet økte med 10 % til 10,2 millioner, og nådde 92 % av nivået før pandemien i 2019, viser nye data fra lufttrafikkstyringsorganisasjonen Eurocontrol.
Lufttrafikkontrollstreiker i Frankrike i første halvdel av året og en økning i ekstreme værhendelser i sommermånedene hadde en “betydelig innvirkning” på antallet flyvninger. Den samlede gjennomsnittlige forsinkelsen per fly ved avgang var 17,7 minutter. Selv om flyforsinkelser ble holdt på samme nivå som i 2022 til tross for mer trafikk, var det en “stor økning” i streiker samt værrelaterte forstyrrelser.
Flyankomstpunktualiteten på tvers av det europeiske nettverket var på 71 %, litt under 2022-nivået, men mer enn syv prosentpoeng under 2019.
Eurocontrols luftfartsoversikt for 2023 “fremhever utfordringen med å oppnå punktlighet for over 10 millioner flyvninger i lys av streiker, en massiv økning i ugunstig vær og forstyrrelsen forårsaket av Russlands invasjon av Ukraina”. Rapporten la til: “Ukrainas luftrom har vært stengt siden februar 2022, med naboluftrommet som absorberer mer trafikk.
“Konfliktens start i Israel (oktober 2023) har påvirket forskjellige strømmer som ikke var i stand til å fly over sonen. Geopolitiske kriser har også hatt innflytelse på strømmene i Armenia, spesielt overflyvninger.”
Antallet flyvninger forventes å nå 98 % av 2019-nivåene i år, med noen måneder som potensielt vil registrere samme eller høyere antall sammenlignet med 2019.
Antallet passasjerer som bruker Europas 40 beste flyplasser i 2023, ble anslått til å ha økt med 21 % til 1,19 milliarder i perioden frem til november.
Ankomster og avganger i sommeren 2023 var høyere enn i 2019 i noen områder, for eksempel Tyrkia og Hellas.
Ryanair opererte i gjennomsnitt 2.813 daglige flyvninger, en økning på 11 % år-til-år, etterfulgt av Lufthansa Group med 2.583 flyvninger om dagen og British Airways-eier IAG med 2.167. Air France-KLM opererte 1.787 daglige flyvninger og EasyJet 1.477, noe som gjør dem til det femte største i Europa.
Storbritannia håndterte i gjennomsnitt flest daglige flyvninger med en økning på 13 % til 5.290 foran Spania, Tyskland, Frankrike og Italia.
Topdagen for daglige flyvninger var den 7. juli 2023, da det ble registrert 34.367 flyvninger i hele Europa.
Flynivået i Europa vokste med 8 %, mens Europa til resten av verden økte med 18 %.
Men den samlede CO2-utslippet økte med 12 % til ni millioner tonn alene for flyvninger innenfor Europa.
Flyselskaper ble belastet mer enn €9,1 milliarder i en-rute flykontrollavgifter, €1,5 milliarder mer enn året før og €1,2 milliarder mer enn i 2019.
“Med starten av vintersesongen begynte noen flyoperatører å redusere kapasiteten. I tillegg har noen værproblemer som førte
til avlysninger og virkningen av de forskjellige konfliktene, hindret gjenoppretningen, hvor trafikken har returnert til 92 %-93 % av 2019-nivåene,” påpekte Eurocontrol.