Kystruteskipene til selskapet er plug-in hybrider, som bruker en kombinasjon av batterier og flytende naturgass (LNG) for å generere kraft for fremdrift og hotelldriften om bord. Sammenlignet med referansetallene til Samferdselsdepartementet i 2017, var Havila Kystrutens CO2-utslippene 38 % lavere, i tillegg til at NOx-utslippene var redusert med 87 % og SOx-utslippene var fullstendig eliminert med 100 % reduksjon.
– Vi er stolte av å levere en såpass betydelig utslippsreduksjon, og det har vi fått til fordi vi hele tiden jobber med å energioptimalisere skipene våre, vi gjør bevisste valg og kan lade batteriene våre i flere havner, sier administrerende direktør Bent Martini.
– Slik vi drifter skipene i dag kunne CO2-reduksjonen vært over 40 %, om infrastrukturen langs kysten hadde tillatt hyppigere lading.
Til tross for at sittende regjering utsatte nullutslippskravet i verdensarvfjordene, fortsetter Havila Kystruten å besøke Geirangerfjorden og andre sårbare områder langs kysten utslippsfritt. Fremover er målet klimanøytral drift på kystruten innen utgangen av 2028, og utslippsfri skipsdrift ved starten av neste konsesjonsperiode i 2030.
– For oss er det viktig at vi gjør hva vi kan for å bidra til å redusere belastningen på Norges storslåtte og urørte natur. Vi gjør dette, uavhengig av krav og reguleringer, men håper myndighetene følger etter og stiller strenge miljøkrav i neste konsesjonsperiode, sier Martini.
– Vi ser på flere alternativer for å nå ambisjonene våre. I det korte bildet handler det om å gå fra LNG til flytende biogass (LBG) for klimanøytralitet, for så å se på nullutslippsløsninger som karbonfangst eller hydrogen, kombinert med energireduserende tiltak og hyppigere batterilading.
Positivt driftsresultat
Den positive finansielle utviklingen til Havila Kystruten fortsetter i andre kvartal, og selskapet leverte sterk operasjonell drift, med 100 % operasjonell oppetid, og et positivt driftsresultat, drevet hovedsakelig av topplinjevekst. De totale inntektene var på 416 millioner kroner, med operasjonelle inntekter 22 % høyere enn samme periode i 2024. Dette er drevet av en økning på 18 % i passasjergjestedøgn og en økning på 20 % i gjennomsnittlig lugarpris. Lugarfaktoren (gjennomsnittlig antall personer i solgte lugarer) økte fra 1,77 til 1,88.
– Større merkevarekjennskap og målrettede markedsaktiviteter i prioriterte markeder bidrar til at vi ser en positiv utvikling. Historisk har vi sette en ubalanse mellom nord- og sørgående rute, og her har vi gjort tiltak som også har gitt oss en spesielt en positiv utvikling, forklarer Martini.
Selskapets driftskostnader er forholdsvis stabile sammenlignet med første kvartal i 2025, men økte med 8 % sammenlignet med samme kvartal i 2024, hovedsakelig på grunn av høyere aktivitetsnivå. Den største kostnadsøkningen kommer som en konsekvens av økte varekostnader, direkte knyttet til passasjervekst.
I andre kvartal har Havila Kystruten et driftsresultat på 79 millioner kroner, en oppgang på 35 % sammenlignet med samme kvartal i fjor, og betydelig høyere enn første kvartal i år, som endte med 11 millioner i driftsresultat.
– Pilene peker i riktig retning, og det vil styrke oss i den pågående refinansieringsprosessen, som vi gjennomfører for å styrke selskapet ytterligere for fremtiden, avslutter Martini.
