Icelandair fløy 396 000 reisende i mai, som er en økning på 8 prosent fra fjoråret, og en økning på 29 prosent fra april. I løpet av måneden reiste 44 prosent av passasjerene til/fra Island, 50 prosent var via-passasjerer og 6 prosent reiste innenlands. Punktligheten til flyselskapet i mai var på 85,1 prosent.
– Vi har sett en større etterspørsel i via-markedet de siste månedene, hvor vi tilbyr 791 tilkoblingsmuligheter over Atlanteren. Med vårt hittil største sommerprogram i full gang, introduserte vi tre nye destinasjoner i mai, til Færøyene, Pittsburgh og Halifax. Vi økte også frekvensen til flere populære reisemål, og vi er blant annet det første internasjonale flyselskapet som tilbyr tre daglige flyvninger fra Seattle, sier Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair.
Oppfordrer islandske myndigheter til større markedsføring av Island som reisemål
Hittil i år har flyselskapet transportert 1,5 millioner passasjerer, der Icelandair ser en merkbar endring i selskapets passasjermiks. Etterspørselen fra islendinger som reiser til utlandet fortsetter å være sterk, men antallet passasjerer som reiser til Island har gått litt ned, på grunn av sterk konkurranse med andre nærliggende destinasjoner og påvirkning fra negativ medieoppmerksomhet knyttet til den pågående seismiske aktiviteten på Island.
– Turisme er en av de viktigste næringene på Island, og det er viktig å stimulere etterspørselen etter Island og øke landets konkurranseevne som turistdestinasjon. Vi oppfordrer derfor islandske myndigheter til å prioritere forbrukermarkedsføring av Island som turistdestinasjon, i likhet med innsatsen vi ser fra konkurrerende destinasjoner, sier Bogason.