IATA har publisert data som antyder at flyprisene i Europa “underpresterer inflasjonen”, til tross for at gjennomsnittsprisene i juni var 16 % høyere enn i 2019. De påpekte at det gjennomsnittlige forbrukerprisindekset i EU var 20 % høyere enn i 2019 i juni.
Willie Walsh, IATAs administrerende direktør, uttalte: “Konkurranseevnen på det europeiske lufttransportmarkedet holder inflasjonen på flyprisene fire prosentpoeng under økningen i det brede forbrukerprisindekset. Med tanke på den ekstreme volatiliteten i flybensinprisene og økningen i lønninger, er dette en betydelig prestasjon og står i kontrast til de stadig økende avgiftene som påvirkes av våre infrastrukturleverandører.”
IATA påpeker at UK CAA nylig godkjente en betydelig økning i takstene på Heathrow og en økning på 26 % i prisene til det britiske flykontrollorganet NATS, mens Amsterdam Schiphol lufthavn “har opplevd en økning på 37 %”.
ACI Europe motsatte seg imidlertid med “uavhengige og autoritative data” som viste at prisene økte med 38 % sammenlignet med 2019 i løpet av de høye sommermånedene juli til september, nesten dobbelt så mye som økningen i gjennomsnittlige forbrukerpriser. Foreningen kunngjorde at prisene i oktober var enda høyere, med 47 % høyere enn i 2019 når de ble bestilt tre måneder på forhånd. De kommenterte også påstanden om at flyplassavgiftene stadig har økt over inflasjonen, noe som indikerer at IATA “avhenger av feilaktige data fra bare to flyplasser.”
ACI Europe insisterte på: “Flyplassavgiftene i Europa har økt med 13,6 % i år, langt under det inflasjonære presset som rammer flyplasser, ikke å nevne flyprisene.”
Olivier Jankovec, ACI Europas administrerende direktør, anklager IATA for å publisere “unøyaktige og villedende data” og sa: “Det er avgjørende å rette opp i dette. Ikke bare har flyselskapene vært i stand til å gjenspeile inflasjonspresset i det de krever, de har også vært i stand til å utøve betydelig prissetting takket være tilbudstrykk og kapasitetsdisiplin. Bra for dem. På den annen side har mange flyplasser ennå ikke fullt ut gjenspeilet inflasjonspresset i brukeravgiftene deres, der regulatorene ofte er uvitende om dette presset og hvordan gjeld akkumulert gjennom Covid skader investeringene.”
Jankovec argumenterte: “Markedet har strukturelt endret seg gjennom pandemien og gjenopprettingen, og det er avgjørende at politiske beslutningstakere og regulatorene ser gjennom disse endringene. Akselerasjonen av flyselskapenes konsolidering kombinert med flyplasser som når kapasitetsgrensene, vil utfordre vårt indre europeiske luftfartsmarked og luftforbindelsene.”
Han la til: “Flyselskapenes dominans i dag gjør prisregulering av flyplasser utdatert, og den 30 år gamle EU-forordningen om spilleautomater på flyplasser krever en rask revisjon.”