Mai måned er en favoritt blant mange som ønsker seg en langweekend med miljøforandring eller kortere avbrekk fra hverdagen. De røde dagene har stått i kø og Widerøes passasjerer omfavner mulighetene rutekartet byr på. Produksjonen er uendret fra 2023, så selskapet er meget tilfredse med en økning i kabinfaktoren på syv prosentpoeng, til 69,4 prosent.
På anbudsrutene øker kabinfaktoren med tre prosentpoeng til 60 prosent. Produksjonen har vokst med 17 prosent, og Widerøe opplever dermed at markedet blir stimulert av lavere priser. Men, flyene totalt sett er ikke helt fulle. Selskapet er også fornøyde med hvor godt de klarer å fylle sine kommersielle ruter. Regulariteten har tatt seg opp gjennom mai måned sammenlignet med tidligere måneder, og ligger nå på et nivå tilsvarende fjoråret på 97,1 prosent.
– Vi gleder oss over økningen i kabinfaktor og øker frekvenser på utvalgte flyruter basert på fjorårets erfaring, sier kommersiell direktør i Widerøe, Christian Skaug.
Salget av billetter i siste del av mai var økende. Widerøe har økt kapasiteten på flere av rutene hvor kabinfaktoren var høy i fjor sommer. Langrutene mellom sør og nord er populære, det samme er helårsrutene de opererer til utlandet. Sommerruten til Nice har selskapet i år økt antall avganger og flyvingene til Alicante er snart fullbooket. Lofoten er alltid et populært reisemål om sommeren og på Widerøes direkteflyvinger fra henholdsvis Oslo og Bergen har de økt antall flyvinger. De forventer en videre økning av kabinfaktoren gjennom sommeren. Foreløpig har de solgt 20 prosent flere billetter til skoleferien, og planlegger med omtrent samme produksjon som i fjor.
– Våre kunder har gjennom vinteren og våren vært tidlig ute med å bestille sine sommerreiser. Vi ser en økning i internasjonale passasjerer, mens nordmenn fremdeles velger seg tradisjonelle sommerdestinasjoner som Lofoten og flyreiser mellom nord og sør. Setene fylles! Nå er det tid for å bestille ditt ferieeventyr, sier Skaug.
For mange er juni synonymt med Pride. Widerøe tror på et mer inkluderende og mangfoldig samfunn. Med det ønsker de å være en brobygger mellom mennesker med ulike bakgrunner og perspektiver, og ufarliggjøre det å være forskjellig. Widerøe støtter mangfoldet gjennom hele året og feiret Bygdepride i Ørsta/Volda i begynnelsen av mai. Det startet en lengere rekke av markeringer i sommer med Bergen først etterfulgt av Stavanger, Trondheim og Tromsø etter sommeren.