– En reise med Flytoget skal oppleves like bra uansett hvilke behov du har. Universell utforming er en selvfølge og har hatt høyprioritet i anskaffelsen av nye tog. Det handler ikke bare om å oppfylle formelle krav, men også om de små detaljene som gjør reisen enda enklere og mer friksjonsfri, sier Elisabeth Gjestland, kommunikasjonsrådgiver i Flytoget.
Design og arkitektur Norge (DOGA) står bak Innovasjonsprisen for universell utforming, og dette blir fjerde gang prisen deles ut. Kategorivinnerne er NRK TV, Vipps, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap.
Senere i ettermiddag blir det avgjort hvem av disse som blir hovedvinner av Innovasjonsprisen for universell utforming.
– Vi ønsker å være et åpent samfunn der alle kan delta på like premisser, og nettopp derfor er universell utforming så viktig. Jeg er kjempeimponert over hvordan de seks prisvinnerne bruker et inkluderende tankesett for å skape bedre løsninger for alle, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V).
Mer innovativt og lønnsomt
– Universell utforming er et verktøy for både inkludering, innovasjon og konkurransekraft. Produkter, tjenester og omgivelser som kan brukes av et mangfold av brukere, er både bedre og mer lønnsomme, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA.
Hun mener de nye togene til Flytoget er et svært godt eksempel på hvordan universelt utformede løsninger bidrar til et mer likestilt samfunn, gir bedre brukeropplevelser for alle og åpner døren for viktig nyskaping og verdiskaping.
Universell utforming på skinner
Flytoget er inngangsporten til Norge for opp mot 7 millioner passasjerer årlig. Da nye togsett skulle designes, ble universell utforming plassert i førersetet. Flere forskjellige brukergrupper, alt fra tillitsvalgte og verneombud til brukere med funksjonsnedsettelser, har deltatt siden dag én i designprosessen. Én brukergruppene har til og med hatt tilgang til en modell i full størrelse.
– Vi har hatt tett dialog med brukergruppene og fått mange viktige innspill når det kommer til utforming av togene. Nå gleder vi oss til å sette togene i drift og få synspunkter og erfaringer fra enda flere reisende, sier Elisabeth Gjestland. Fram til nå har togene blitt brukt til testing og opplæring av ansatte.
Fjerner stress og hindringer
Ifølge juryen har oppdragsgiver Flytoget og designselskapet Seymourpowell trukket universell utforming så langt det er mulig i et tog. Designerne har tenkt på alt fra: fra kupédører som åpnes automatisk, lavgulvsvogn, til bagasje i øyesyn, god akustikk over høyttaler og informasjon på store tavler.
– I Flytoget jobber vi kontinuerlig med å fjerne alle former for stress, friksjon og små hindringer på reisen. Vi er opptatt av at løsningene skal oppleves helt naturlige og selvfølgelige, sier Gjestland.
Alle har glede av brede seter
De nye togsettene byr på bredere seter, bedre belysning, mindre støy og større vinduer, i tillegg til utallige andre kvaliteter og nyvinninger. Disse er helt nødvendige for noen, men gir en bedre reiseopplevelse for alle. Noen av de nye grepene er oversikt over antall ledige plasser i hver kupé anmerket på utsiden av toget samt enklere orientering gjennom lys som markerer riktig side av vognen ved av- og påstigning.
– Vi har lenge sett fram til å kunne ta de nye togene i drift, og gleden blir enda større med en slik anerkjennelse fra Innovasjonsprisen for universell utforming. Vi håper andre aktører kan la seg inspirere av dette, særlig av vår tidlige brukerinvolvering. Alle kollektivtransportløsninger bør i tillegg til å møte de formelle kravene til universell utforming, også etterstrebe å tilby en like god reiseopplevelse for alle sine reisende, sier Gjestland i Flytoget.