NHO Luftfart mener flyselskapene vil trenge minst tre uker på klargjøre passasjeravgiften i sine billettsystemer.
I revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt frem torsdag, fastholder regjeringen at avgiften kommer til å bli innført.
Det var meningen å innføre den fra 1. april, men siden EFTAs overvåkingsorgan ESA ønsket å vurdere om avgiften kan være fordekt statsstøtte, besluttet man å utsette den til 1. juni.
Hos ESA opplyser pressesjef Andreas Kjeldsberg Pihl til Aftenposten at man fortsatt har en dialog med norske myndigheter om dette, og han kan ikke si noe om innholdet i ESAs vurderinger til nå.
– Det er heller ikke mulig å si noe om når saken vil være endelig avklart, ettersom det avhenger både av hvilke vurderinger vi gjør og hvordan norske myndigheter forholder seg til våre vurderinger, sier Pihl til Aftenposten.
Flyselskapene mener at de allerede er for sent å innføre avgiften fra månedsskiftet, selv om ESA skulle komme til at den ikke strider mot EØS-avtalen.
– Vi har ikke fått forskriftene ennå, og trenger tid til å innordne en helt ny avgift i alle billettsystemer. Nå står vi foran en langhelg, og når den er slutt nærmer vi oss tidspunktet for når avgiften skal innføres. Det blir for kor tid, mener direktør Thorbjørn Lothe i NHO Luftfart.
– Men burde ikke flyselskapene nå være så forberedt på avgiften at de praktiske tingene ikke lenger skulle være et problem?
– Jeg tror nok at både SAS og Norwegian vil kunne være nokså raske med å innordne avgiften. Den skal imidlertid også innordnes for selskaper som Pakistan Airways og andre selskaper som har ruter hit, men som fysisk ligger langt unna Norge. De er ikke alltid like godt oppdatert på norske avgifter, mener Lothe.
Han sier at saken blir ytterligere dramatisk hvis ESA skulle komme til den konklusjon at avgiften er konkurransevridende og i strid med EØS-avtalen.
– Da må den jo helt sikkert utsettes, sier Lothe.
Han sier at en ny utsettelse derfor presser seg frem jo nærmere vi kommer 1. juni, og håper at regjeringen velger å legge vekk forslaget.
Regjeringen sier imidlertid at avgiften kommer, men at utsettelsen av den har gitt et inntektstap for staten på 250 millioner kroner.