Ifølge designansvarlig Joe Ferry spiller design en avgjørende rolle når britiske Virgin Atlantic hevder seg i konkurranse med større flyselskaper.
– Vi bruker ulike designdisipliner for å skape idéer og innovasjoner som hjelper oss med å tilby kundene noe unikt, forteller han i en pressemelding.
Det er Norsk Designråd som har invitert Ferry til Norge i forbindelse med arrangementet Næringslivsdagen som arrangeres torsdag 15. oktober. Stjernedesigneren fra Virigin Atlantic vil være et av hovednavnene på plakaten i år.
– Dette blir en sjelden anledning til å kikke i kortene til en av verdens mest originale og særegne merkevarer. Virgin Atlantic er et strålende eksempel på hvordan design kan brukes til identitetsbygging, nyskaping og økt lønnsomhet, sier Jannicke Hølen i en pressemelding. Hun er leder for fagarrangementer i Norsk Designråd, som står bak Næringslivsdagen.
Sir Richard Branson-eide Virgin Atlantic Airways omsatte for nesten 24 milliarder kroner i fjor, og fortjeneste før skatt steg fra 322 millioner til 600 millioner kroner. Mye av veksten skyldes at flyselskapet selger stadig flere seter på såkalt premiumklasse, som ligger i sjiktet over økonomiklasse.
Blant innovasjonene Virgin Atlantic har lansert, er setesenger som har forskjellige underlag alt ettersom du vil ligge eller sitte, samt en Âdrive-throughÂ-innsjekking som lar passasjerene spasere inn i avgangsområdet fra sin sjåførkjørte bil på under ti minutter. Virgin Atlantics klubbhus er kåret til verdens beste flyplasslounge flere ganger, og flyselskapet har mottatt en strøm av priser og utmerkelser for alt fra service og kundetilfredshet, til design på fly, interiør og uniformer.
Kilde: Pressenytt