– Nye nettsider med mer brukervennlig bookingssystem er nok den viktigste forklaringen til den store økning i nettsalget i 2006, mener administrerende direktør Gunnar Grosvold i selskapet MyTravel hvor Ving inngår.
Grosvold legger til at Vings nettsalg er åttedoblet i løpet av de siste fem årene. I 2001 ble det solgt 12 825 Ving-reiser via nettet, en nettandel på 5 prosent. Han sier kundene legger vekt på at det er lettvint å kjøpe reiser via nettet og at det er praktisk med døgnåpen nettbutikk.
– Norge skiller seg ut i Norden og Europa med høyere andel nettsalg av feriereiser enn i noe annet marked. Mens færre enn en av ti i 2006 kjøpte pakkereiser på nettet i Europas største feriemarked Tyskland, og en av fem i England, skiller Norge seg ut med 35 prosent av pakkereisene solgt via nettet. Ving er første turoperatør i Norge som passer 50 prosent, framholder Grosvold
Ving rundet 50 prosent på nettet
0I 2006 solgte charterselskapet Ving 101 892 reiser via internett. Omsetningen via nettet ble 521 millioner kroner. Det gir en internettandel på 51,8 prosent.