Uttalelsen skal ha kommet til den tyske avisen Handellsblatt nylig. Mats Jansson kommer i følge avisen til å innlede samtaler med flyselskapets to andre eiere, Lufthansa og Michael Bishop, til høsten.
SAS har i lengre tid sagt at de vil kvitte seg med flere aksjeposter og datterselskap, der i blant BMI, Spanair og SAS Ground Service.
En av årsakene til at BMI er så attraktivt, er at de sitter på 13 prosent av avgangs- og landingstillatelsene på Londons hovedflyplass Heathrow. Det har tidligere blitt spekulert i at disse tillatelsene alene er verd hele 15 milliarder kroner.
Mats Jansson uttalte senere i intervjuet med Handelsblatt at SAS planlegger å slå sammen Estonian Air med Air Baltic på “mellomlang sikt”. SAS har innledet samtaler med regjeringene både i Estland og Litauen om å øke eierandelen i de to selskapene for å oppnå aksjemajoritet i selskapene.
SAS-plan iverksettes
0SAS planlegger å selge de 20 prosentene selskapet eier av flyselskapet British Midland BMI første halvår av 2008, i følge SAS-sjef Mats Jansson. Det kan føre til inntekter i milliardklassen for det skandinaviske selskapet.