Selskapet med hovedkontor i Gøteborg hadde fra før en omsetning på om lag 450 millioner svenske kroner.
Sveriges største fraktselskap
– Vår forretningsidé er å tilby effektive fraktløsninger med kundetilpassede fly, sier administrerende direktør Gustaf Thureborn og avviser dermed at West Air vil bruke kontrakten som et springbrett til å fly også passasjerer i Norge.
Selskapet har i dag 20 fly og skal før operasjonen i Norge starter 28. oktober anskaffe ytterligere åtte fly. West Air flyr i hele Sverige og helt ned til Madrid i sør.
– Vi regner Norden som vårt hjemmemarked, men det meste av omsetningen kommer fra Sentral-Europa, sier Thureborn som har selskaper som FedEx, UPS, DHL og TNT på kundelisten.
SAS Braathens beholder jobben med å fly post som skal ut av landet, men den kontrakten er verdt under 40 millioner kroner i året. Tapet av avtalen innenlands kan føre til at ruter blir lagt ned og i alle fall at rutetidene revurderes.
I utgangspunktet gjelder Postens nye avtale med West Air i tre år.