En ny app hjelper forsinkede flypassasjerer å få erstatning hvis flyet rammes av forsinkelser, innstilte flyvninger og overbookede fly.
– De fleste som har vært på reise vet sikkert hvordan det føles når flyet er svært forsinket, innstilt eller overbooket. Man føler både frustrasjon og at man ikke har fått det man har betalt for. Dessverre vet svært få passasjerer at de mest sannsynlig har krav på erstatning fra flyselskapet, sier Thomas Loow, CEO for AirHelp Nordic, i en pressemelding.
Online-tjenesten AirHelp har siden August 2013 fremmet krav på passasjerenes vegne mot flyselskapene. Flyselskapene har nemlig plikt til å betale om de ikke kan levere det produktet passasjerene har kjøpt. AirHelp er en app der berørte flypassasjerer kan skrive inn all nødvendig informasjon når de fortsatt er på flyplassen. Herfra tar AirHelp hånd om hele prosessen; fra papirarbeidet til eventuell rettssak frem til rettslig erstatning.
– Mange passasjerer opplever vanskeligheter når de skal starte den erstatningsrettslige prosessen og den kan være både kranglete og uoversiktlig. Dessverre opplever vi også at passasjerer ikke får rett informasjon fra flyselskapene, sier Thomas Loow.
Hvis et fly er mer enn tre timer forsinket, innstilt eller overbooket, har passasjeren rett til erstatning på mellom 2 080 til 5 000 NOK avhengig av avstand og forsinkelse. EU-forordning nr. 261/2004 angir disse rettighetene og omfatter flyvninger innen EU, fra et EU-land eller som lander i et EU-land med et europeisk flyselskap.
Loven gjelder også for Island, Norge og Sveits. Selskapet opplyser ikke hvor mye tjenesten koster når en eventuell bot er betalt.