Sylvia Brustad la i sin tale vekt på et økt samarbeid på tvers av bedrifter der utviklingen av helhetlige reiselivsprodukter med kvalitet og kompetanse i alle ledd skal sikre turiststømmen til Norge tross fortsatt usikre tider i 2010. Brustad fremhevet at dette krever økt fokus på samhandling og utvikling av en infrastruktur som spiller på lag med reiselivet. Dette vil også kreve en økt koordinering mellom de ulike departementene for å sikre en best mulig utvikling av fremtidige reiselivsprodukter sa Brustad i sitt innlegg.
– Reiselivet er et viktig satsingsområde for oss og hele 235 millioner ble brukt på reiselivet det siste året, noe som viser hvor viktig dette er for oss, sa Brustad, som roste Innovasjon Norge for hvordan pengene har blitt brukt.
Per- Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge la i sin tale vekt på at tøffere tider krever tøffere handling og presenterte med dette noen av Innovasjon Norge sine visjoner og mål foran neste års turistsesong. Økt satsing på meetings markedet, en tøffere markedsføring, videreutvikling av visitnorway.com og booking på nett var noen av planene han la fram foran neste års turistsesong.
– For å opprettholde og forbedre Norge sin posisjon både i det nasjonale og internasjonale markedet må en tilfredsstille en stadig mer krevende og bevisst kundegruppe som stiller sterke krav til opplevelsene vi tilbyr. Dette krever en mer innovativ markedsføring av våre produkter, sa Per-Arne Tuftin i sitt innlegg.
Tuftin snakket også om å treffe den nye reisende der økt profesjonalitet både blant våre konkurrenter og de reisende krever at vi tar i bruk nye markedsføringskanaler med et økt fokus på opplevelser i vår kommunikasjon.
 Den nye reisende søker opplevelser, og det er her vi har en oppgave om ikke bare å selge den flotte norske naturen men å fylle den med opplevelser i vår markedsføring, fortalte Tuftin.
Han snakket om en markedsføring der en skifter fokus fra å tiltale den reisende som en passiv beskuer av naturen til en aktiv utforsker der kommunikasjonen skaper et konkret innhold av opplevelser.
– Vi ønsker å gå fra et leverandørperspektiv til et kundeperspektiv der vi fokuserer på å formidle et bilde av hva den reisende virkelig kan oppleve når de kommer til Norge, sa Per Arne Tuftin i sitt innlegg.
Kilde: Innovasjon Norge