Tidligere rektor Jon Arild Johannsen sa i fjor til Travel News at det var ønskelig med færre studenter for å få en mer stabil faglig stab og et sterkt studentmiljø. Men siden Johannsen for tiden avvikler et sabbatsår og skal begynne som professor når han kommer tilbake, er ikke lenger hans meninger like retningsgivende.
Satser nytt
– Med vårt navn og lokalisering er det vel naturlig at vi på sikt blir den største reiselivshøyskolen i Norge, sier konstituert rektor ved Norges Reiselivshøyskole og Oslo Markedshøyskole, Trond Blindheim.
Samtidig innrømmer han at konkurransen om studentene har hardnet til. Ikke minst BIs lokalavdelinger og Høgskolen i Buskerud markedsfører seg sterkt.
– Vi er i ferd med grundige analyser for å reposisjonere skolen. Vi må være veldig klar over hva vi skal være for hvem. Tidligere har vi ikke gjort noe særlig for å få studenter, de har kommet nærmest av seg selv, sier Blindheim.
Han legger til at skolen nå skal bli mer synlig, ikke minst gjennom mer aktiv publisering av forskning.
– Vi skal spre kunnskapen vår, ikke bare i auditoriene, men også gjennom media, sier Blindheim.
Nylig ble frittalende og medievante Runar Døving fra Statens institutt for forbruksforskning ansatt. Han skal jobbe 50 prosent for de to skolene Blindheim leder.