Det italienske flyselskapet har vært gjennom en sammenhengende krise i flere år, og er et par ganger berget fra konkurs av den italiensk stat.
Det har vært svært få friere til det skakkjørte selskapet, som fortsatt må gjennom brutale kutt for å komme på rett kjøl. Dette ligger også til grunn for avtalen med Etihad, som krever knallharde sparetiltak.
De to selskapene skal gjennomføre handelen så snart konkurransemyndighetene godkjenner avtalen.
Etihad har kjøpt opp en rekke selskaper de senere årene. Strategien bak er blant annet å få innpass i det lukrative – men samtidig svært konkurranseutsatte – europeiske flymarkedet.
Hvor mye Etihad må ut med for den betydelige aksjeposten fremgår ikke av opplysningene som har lekket ut fra forhandlingene, men italienske myndigheter opplyser at det Abu Dhabi-baserte selskapet skal spytte over ti milliarder inn i selskapet de neste fire årene.
Etihad inn i Alitalia
0Emiratet Abu Dhabis statlige flyselskap Etihad kjøper 49 prosent av Alitalia. Som en del av avtalen må Alitalia godta betydelige innsparinger.