Nå har selskapet forhørt seg hos flyprodusentene Boeing og Airbus om mulighetene til å bygge et økofly. Flyet skal hjelpe Easyjet med å nå målsetningen om å bli 50 prosent. mer energieffektiv fra 2015. Ifølge Easyjets toppsjef Andy Harrison er de to flyprodusentene allerede i gang med å studere designforslagene Easyjet har sendt dem. Et nyt økofly vil bruke 50 prosent mindre CO2 enn en Airbus A319-modell samtidig som det fremdeles vil være plass til mellom 150-250 passasjerer. Easyjets tiltak skjer i henhold topsjefen delvis for å sikre fremtidig støtte fra kunderne, for å skåne miljøet og av økonomiske grunner. I henhold til offisielle tall fra den britiske regjeringen står flyindustrien i dag for utslipp af 1,6 prosent av verdens samlede CO2-utslipp. Airbus har selv også syslet med planer om å utvikle mere miljøvennlige flytyper.
Trending
- Bare fire uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Georgia satser på Norden
- Which? anklager lavprisflyselskaper for misvisende priser på håndbagasje
- Norge som reisemål mister verdier: reiselivsbransjen svarer på PWC-rapport
- NBTA presenterte nytt innholdssamarbeid med Travel News
- Aer Lingus starter flyvninger mellom Dublin og Oslo
- Økning i norsk turisme til Frankrike
- Avinor melder om fortsatt vekst – våre naboer gjør det bedre