IATA kunngjorde i går resultatene for internasjonal lufttrafikk for august. Sammenlignet med 2008 var etterspørselsnedgangen på 1.1 prosent – en forbedring sammenlignet med 2,9 prosents nedgang i juli. Fraktetterspørselen falt med 9,6 prosent, som er en forbedring i forhold til nedgangen på 11,3 prosent i juli.
Sammenlignet med 2008 er kabinfaktoren forbedret med 1,2 prosentpoeng til 80,9 prosent, men prisene faller kraftig i forhold til fjorårets gode periode: Tallene viser en nedgang på hele 22 prosent for førsteklassebilletter, mens økonomiklasse går ned med 18 prosent.
Det at kabinfaktoren har økt samtidig som etterspørselen har sunket, viser tydelig at flyselskapene har kuttet i tilbudet. For eksempel sank gjennomsnittlig daglig flytid for den globale Boeing 777-flåten med 2,7 prosent i løpet av årets første åtte måneder. Dette betyr at flyene i snitt er i luften 11,1 timer per dag. Færre timer i luften betyr også reduserte inntekter for flyselskapene.
– Etterspørselen fortsetter å øke, men lønnsomheten er fortsatt fraværende. Billettprisene har stabilisert seg, mens redusert flyutnyttelse og stigende oljepris gjør det vanskelig for aktørene. Industrien er på langt nær friskemeldt, sier Giovanni Bisignani, IATA-direktør og konsernsjef.
Sammenlignet med årets laveste etterspørselsmåned i 2009, har etterspørselen har økt med seks prosent. Likevel er dette hele fem prosent mindre enn det nivået var på da fallet i etterspørselen begynte i mai 2008. Et lyspunkt er det likevel at alle regioner, bortsett fra Midtøsten, merket bedret etterspørsel i august sammenlignet med juli:
Asia og Stillehavet:
Betydelige forbedring, fra et fall på -7,6 prosent i juli til -1,6 prosent i august. Det hører med at finanskrisen og den store nedgangen i etterspørselen begynte først i august i fjor for denne regionen. Asia og Stillehavet har den sterkeste veksten, særlig grunnet massive stimulipakker fra regjeringer og sentralbanker samt færre problemer med forbrukernes gjeld og bankenes balanse.
Europa og Nord-Amerika:
Europeiske flyselskaper opplevde en etterspørselsnedgang på 2,8 prosent sammenlignet med august 2008, noe som er en forbedring fra -3,1 prosent i juli. For nordamerikanske selskap viste augusttallene en nedgang på 2,5 prosent, mot -3,2 prosent i juli.
Midtøsten:
Denne regionen er den eneste som kan vise til en årlig vekst – hittil i år har flyselskapene notert seg en passasjerøkning på hele 10.8 prosent. Likevel ser tallene for august dårlige ut med en passasjernedgang på 13,2 prosent. Dette skyldes tidligere start på Ramadan i år enn i fjor. Dessuten fortsetter Midtøstens flyselskaper å vinne markedsandeler på langtransport, og flere og flere mellomlander på en av regionens huber.
Latin-Amerika:
Her sank etterspørselen med -2,3 prosent i august, fra -3,5 prosent i juli.
Afrika:
Det er denne regionen som sliter mest i forhold til fjorårets gode tall. Afrikanske flyselskap hadde en etterspørselsnedgang på 4,9 prosent i august. Dette var en liten forbedring i forhold til 5,5 prosents nedgang i juli.
IATA forventer bedre tall for tiden som kommer, og spår at det i 2010 vil bli en passasjervekst på fire prosent i forhold til 2009 statistikk. Organisasjonen er likevel ikke proppfulle av optimisme for bransjen som hele:
– Selv med økt etterspørsel, er det få lyspunkter i bransjen. Dette understreker nok en gang behovet for en grunnleggende nytenking. Øverst på listen for endringer er næringens regler som begrenser tilgang til markeder og internasjonal kapital. Denne bransjen trenger å operere som en vanlig bedrift. Liberalisering av eierskapsregler kan være en livline for flyselskaper, særlig nå som vi nærmer oss et vanskelig fjerde kvartal, sier Bisignani.
Kilde: www.iata.com