– Det eneste norske myndigheter oppnår med avgiften er at skipene vil gå til andre land der det ikke er en slik avgift. Effekten blir særlig alvorlig for Nord-Norge der cruisetrafikken utgjør en vesentlig del av turiststrømmen, sier daglig leder Arthur Kordt i European Cruise Service til Dagens Næringsliv.
Han mener Norge vil miste en firedel av skipene vi ville hatt uten avgiften. Det utgjør 600 millioner kroner og mange tusen arbeidsplasser langs kysten, hevder Kordt.
Trending
- Bare Tre Uker Igjen: Grand Travel Awards 2026 Nærmer Seg – Billettsalget Stenger 29. Desember
- SAS melder om økt interesse og kapasitet i forbindelse med fotball VM
- Norway’s best Group utvider porteføljen med Narvikfjellet og Polar Park
- Nord-Norge topper verdiskaping per innbygger
- USA foreslår kraftig utvidelse av persondata innsamling gjennom ESTA
- Nytt samlet destinasjonsselskap i Møre og Romsdal
- Emirates lanserer Asia-pass
- Amazon mot Perplexity: Rettstvisten kan få konsekvenser for reiselivsbransjen