Amadeus kjøper opp Navitaire for USD 830 millioner. Navitaire er et heleid datterselskap til Accenture (NYSE: ACN), som leverer teknologi og forretningsløsninger til flybransjen. Navitaire fokuserer på lavpris- og hybridflyselskap-segmentet og har en global kundebase på mer enn 50 operatører. Selskapet tilbyr inntektsgenerering og kostnadseffektiviseringsløsninger innenfor områdene reservasjon, salg av tilleggstjenester, lojalitet, revenue management, inntektsregnskap og business intelligence.
Navitaires produktportefølje er rettet mot lavpris-segmentet og vil komplementere Amadeus’ Altéa-løsninger, som i hovedsak fokuserer på fullservice-flyselskaper. Dermed kan selskapet betjene et bredere spekter av flyselskaper. Amadeus vil markedsføre og selge de to produktporteføljene separat, og vil fortsette å investere i begge plattformene, og på den måten forbedre tjenestene og funksjonaliteten for alle typer flyselskaper. Amadeus anser at oppkjøpet vil bidra til en forbedret samhandling mellom forskjellige flyselskaper innenfor samme konsern eller allianse og at funksjonaliteten i de to plattformene vil forsterke hverandre.
– Å få Navitaires erfaring, bransjekunnskap, kundebase og sterke produktportefølje, betyr mye for Amadeus innenfor lavpris- og hybridflyselskap-segmentet,” sier Luis Maroto, President og CEO i Amadeus. “Alle flyselskaper – uansett type – møter en stadig større konkurranse på et marked med stadig mer krevende reisende, og denne avtalen gjør det mulig for oss å tilby alle typer flyselskaper teknologi som kan gi bedre kostnadskontroll og økte inntekter.
Navitaire kan vise til meget gode resultater når det gjelder inntektsvekst, lønnsomhet og kontantstrøm. Som en del av avtalen skal ca. 550 ansatte i Navitaire, inkludert toppledelsen, fortsette sitt arbeid i Amadeus. Amadeus og Accenture forventer å fullføre avtalen om Navitaire-oppkjøpet i fjerde kvartal 2015. Avtalen er underlagt vanlige regulatoriske godkjennelser. Amadeus forventer at oppkjøpet vil få minimal innvirkning på selskapets økonomiske resultat i 2015.
I en egen avtale, har Accenture og Amadeus inngått et partnerskap for å hjelpe større flyselskaper med den digitale overgangen som pågår i bransjen, og å øke effektiviteten i flyselskapenes globale operasjoner. Alliansen kombinerer Amadeus’ og Navitaires bransjeløsninger og erfaring med Accentures luftfartsekspertise og globale kompetanse innenfor teknologi, analyse, nettsky-løsninger, mobilitet og drift. Accenture og Amadeus vil sammen fokusere på digitale reisetjenester, med hovedvekt på kommersiell passasjerdrift, for å gi en mer sømløs reiseopplevelse fra “dør til dør”. Som følge av allianseavtalen, vil Accenture utses som strategisk partner for Amadeus’ Airline IT-avdeling innenfor ledelsesrådgivning, teknologirådgivning, systemintegrasjon, outsourcing av forretningsprosesser og digitale tjenester. Dette vil komplementere Amadeus egne konsulent- og digital-tjenester.
I en tredje avtale vil Accenture også levere outsourcing av infrastruktur, applikasjontjenester, samt forskning og utvikling til Amadeus. Accenture vil fortsette å levere hostingtjenester for eksisterende Navitaire-kunder samt Amadeus’ fremtidige kunder som kjøper Navitaire-løsningen.
– Reisebransjen er et strategisk marked for Accenture, og vi vil fortsette med å utvide vår virksomhet på området og hjelpe våre kunder slik at de bedre kan betjene deres kunder digitalt, sier Eric Schaeffer, Senior Managing Director i Accenture. “Kombinasjonen av produkter og løsninger fra Accenture, Amadeus og Navitaire i dette partnerskapet, vil skape et unikt tilbud som ingen enkeltstående leverandør kan tilby i dag. Vi ser også frem til å utnytte vår erfaring innenfor flybransjen og vår tekniske ekspertise til å tilby Amadeus en rekke tjenester innenfor outsourcing og forskning og utvikling.
– Kunngjøringen i dag representerer et nytt kapittel for Navitaire og vil gjøre oss i stand til å utvide vårt tilbud til bransjen, sier David P. Evans, CEO i Navitaire. Kundene våre vil få bedre tilgang til Amadeus bransjeløsninger, som vil støtte deres vekst og kobling til tradisjonelle bransjepartnere. Samtidig vil de fortsatt få nytte av Accentures ekspertise og funksjoner som et resultat av Accenture-Amadeus-alliansen.