En teori går ut på at ansatte i SAS kan se fram mot å få få aksjer i SAS hvis de skandinaviske regjeringene vil krympe sine eierandeler i flyselskapet. De tre nordiske landene sitter i dag på halvparten av aksjene i SAS. Danmark og Norge har hver seg 14,3 prosent mens Sverige har 21,4 prosent. Ledelsen håper aksjene til de ansatte skal fungere som en gulrot til piloter og kabinansatte i et forsøk på å få effektiviteten opp og løfte den såkalte «block hour» som måler hvor mange timer flyene er i luften. Her ligger per i dag SAS lavere enn de fleste av sine konkurrenter.
Men SAS mangler ikke beilere. Også den tidligere konsernsjefen i SAS, Jørgen Lindegaard, kan tenke seg å kjøpe deler av SAS fra sin nye jobb som toppsjef for ISS.
– SAS har hittil sittet godt på Skandinavia. Hvis veien inn for oss er å kjøpe en del av virksomheten, er det en mulighet vi vil vurdere. Vi kjøper oss som regel inn på nye forretningsområder ved å overta andre virksomheter, sier han til borsen.dk.
Jørgen Lindegaard forlot siste sommer SAS etter fem år som konsernsjef, og banet veien for i sin tid i sjefsstolen av deler av SAS kan selges ved å opsplitte konsernet i selvstendige aksjeselskaper.
Trending
- USA foreslår kraftig utvidelse av persondata innsamling gjennom ESTA
- Nytt samlet destinasjonsselskap i Møre og Romsdal
- Emirates lanserer Asia-pass
- Amazon mot Perplexity: Rettstvisten kan få konsekvenser for reiselivsbransjen
- Nytt Travel News ute nå!
- Mastercard: Oslo blant europeernes mest populære julebyer
- Nord-Thailand: Opplevelser, velvære og tid til å puste
- Bare fire uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.