Dette gjelder særlig ferie- og fritidsovernatting i Norge. Der er direkte kontakt med hotellet eller andre utleiere mest vanlig. Ved bestilling av utenlandsferie er bildet noe annerledes.
Dette knyttes særlig til veksten innenfor overlevelsesturismen, som er det hurtigst voksende reiselivssegmentet.
– Her er verdiskapningen mer enn tredoblet siden 2001, sier reisedirektør for Virke Norge, Line Endresen Normann.
Ifølge TNS-undersøkelsen svarer 59 prosent at de bestiller direkte via overnattingsstedets nettside i Norge, mens 45 prosent bestiller via bookingportaler som Hotels.com og Booking.com.
13 prosent bestiller via portaler som Airbnb, og syv prosent bestiller gjennom reisebyrå.
Funnene finner også støtte i rapporten ”Norsk Hotellnæring 2015”.
– Direktehenvendelser til hotellenes egne online bestillingskanaler øker mer enn indirekte. Dette kan bety at hotellene har blitt flinkere til å få bestillinger via egne hjemmesider, heter det i rapporten.