I slutten av november la regjeringen frem forslaget om å innføre en ordning med besøksbidrag, i møte med økende turisme i mange norske kommuner. Hensikten med ordningen er at besøksbidraget skal bidra til å finansiere fellesgoder i kommuner med mange turister, som kommer både turister og befolkningen til gode.
Det skal være frivillig for kommunene om de ønsker å innføre en ordning med besøksbidrag, og pengene kan bare brukes på å finansiere fellesgoder. Lovforslaget fastsetter et øvre tak for overnattingsavgiften på 5 prosent.
Forslaget har blitt sendt til høring, med frist satt til 3. januar. Fellesforbundet sendte sitt høringssvar til lovforslaget fredag 13. desember.
Forbundssekretær Clas Delp i Fellesforbundet støtter regjeringens forslag, og mener en slik ordning vil ha en rekke positive effekter for både lokalsamfunn, turister og reiselivsnæringen.
– Besøksbidrag vil gi kommunene en ny og nødvendig inntektskilde som kan brukes til å finansiere fellesgoder som infrastruktur, parker og kulturtilbud. Dette vil bidra til å opprettholde og forbedre kvaliteten på disse tilbudene, noe som er til fordel for lokalbefolkningen, de besøkende og inntektsgrunnlaget til næringen selv, sier Delp.
Fellesforbundet er av den oppfatning at forslaget om å innføre besøksbidrag vil være et viktig skritt mot en mer bærekraftig og rettferdig forvaltning av våre turistressurser.
Bidraget vil tilføre midler til både lokale myndigheter til å forbedre infrastrukturen og offentlige tjenester som er essensielle for både innbyggere og besøkende, og som er en forutsetning for reiselivet i området.
Clas Delp poengterer at midlene også kan brukes til å støtte lokale bedrifter og initiativer som fremmer turisme, noe som kan skape arbeidsplasser og stimulere lokal økonomi.
– Turister bidrar til slitasje på lokale ressurser og infrastruktur. Et besøksbidrag sikrer at de som bruker disse ressursene også bidrar til vedlikeholdet. Dette vil redusere presset på lokale skattebetalere og en stram kommuneøkonomi, og kan samtidig bidra til å forbedre kvaliteten på tjenester som renhold, sikkerhet og informasjonstjenester for turister. Dette vil gi en bedre opplevelse for besøkende, noe som kan føre til økt turisme og økonomisk vekst for reiselivsnæringen, fastslår Delp.