Programmet for årets NHO-konferanse som startet torsdag og gikk av stabelen i Oslo Spektrum handler om hvordan norsk næringsliv kan bli grønnere, samtidig som vi skaper verdier og arbeidsplasser.
Ifølge administrerende direktør for NHO Reiseliv vil vi som bærekraftig destinasjon være et stort konkurransefortrinn.
– Mange har blitt mer bevisste på at de ønsker å reise miljøvennlig, og foretrekker grønne reisemål. Det er et voksende segment som blir mer og mer lønnsomt, sier Krohn Devold, som fortsetter:
– Et grønt reiseliv betyr økt verdiskaping og sysselsetting, og det er en mulighet som norske reiselivsbedrifter for lengst har tatt innover seg. Reiselivsnæringen er i sterk vekst og vi vil bruke denne veksten til å bli en del av løsningen mot en grønnere fremtid, sier hun.
Bærekraftig turisme er et sterkt voksende fenomen, og har blitt så viktig og aktuelt at FN har utpekt 2017 som FNs internasjonale år for bærekraftig turisme.
Erik Solheim, en av foredragsholderne på konferansen, ble i 2016 valgt av FNs generalforsamling til eksekutivdirektør for FNs miljøprogram. Han er klar på at reiselivet, som en næring i vekst, vil spille en stor rolle i arbeidet mot et grønnere samfunn.
– Reiseliv er kanskje verdens aller viktigste næring. Dette er virkelig den bransjen hvor vi vil se en enorm vekst i antall ansatte i årene fremover, sier Solheim.
Han mener det er mye norsk reiseliv kan gjøre for å bli en enda grønnere næring.
– En må se på hvert eneste ledd i produktkjeden, hvordan fly kan bruke mindre fossilt brensel og mer biobrensel, hvordan hotellene håndterer matavfall, og på hvilke kjemikaler en bruker. En må sørge for at vi ikke ødelegger de reisemålene vi skal leve av, sier Solheim.
Hva norsk reiseliv kan gjøre for å bli enda grønnere blir for øvrig et sentralt tema på NHO Reiselivs årskonferanse som arrangeres i Lillehammer 22.-23. mai.