Reiser blir smartere, mer sømløse og stadig mer bærekraftige. Veien foran oss er lagt med innovasjon, og tilbyr en ny visjon for hvordan vi utforsker verden.
Bilutleie forblir viktig, men bookingvanene endrer seg
Bilutleie fortsetter å være en sentral del av reiseopplevelsen for mange, og gir friheten til å utforske steder utenfor allfarvei. Data fra Amadeus’ «Travel Dreams» bekrefter dette: Nesten tre av fire reisende har booket bilutleie som en del av utenlandsreisen.
Men hvordan de bestiller endrer seg. Mens 36 % av reisende sier de fant den beste verdien ved å bestille direkte hos utleiefirmaene, bundlet 27 % bilutleie med hotellopphold, og 15 % bestilte gjennom flyselskaper. Disse tallene viser en økende trend mot integrerte reiseopplevelser.
Reisende tiltrekkes i økende grad av bekvemmeligheten og besparelsene som følger med pakkeløsninger. Dette representerer en betydelig mulighet for hoteller, flyselskaper og reiseleverandører til å diversifisere tilbudene sine og tilby en mer strømlinjeformet, brukervennlig bestillingsprosess.
Bærekraft er viktig, men like viktig er enkelhet og bekvemmelighet
Dagens reisende prioriterer i økende grad bærekraft når de velger bilutleieleverandører. De siste fem årene har andelen reisende som anser tilgang til elektriske eller hybridbiler som en viktig faktor, økt fra 18 % til 25 %, en nær 40 % økning. Samtidig avtar appellen til bensindrevne biler, hvor bare 22 % nå ser på dem som viktige, ned fra 27 % i samme periode.
Men å tilby bærekraftige kjøretøy er ikke nok i seg selv. Reisende ønsker også enkelhet. For eksempel kan mangel på tydelig informasjon om ladepunkter for elektriske kjøretøy være en hinder – 32 % av reisende sier at manglende tilgang til slik informasjon vil få dem til å vurdere andre leverandører.
Det klare budskapet er: mens bærekraft blir viktigere, prioriterer reisende fortsatt enkelhet og klarhet, og funksjoner som fleksible innleveringssteder og transparente digitale prosesser blir raskt essensielt.
Fra papirarbeid til personalisering: Teknologiens kraft
Vi har alle opplevd frustrasjonen ved å leie et kjøretøy, bare for å møte en haug med papirarbeid, ankomme for å hente bilen og oppdage at den plutselig er utilgjengelig, eller å komme ut av flyet og bli møtt av en lang, treg kø ved utleiekontoret. Disse utdaterte systemene møter ikke lenger forventningene til den moderne reisende.
Men teknologi forvandler bilutleieopplevelsen, og hvis det er ett ord som oppsummerer denne endringen, er det sømløs.
Reisende forventer nå at bilutleie skal være effektiv, transparent og digital-first. Det er på tide at mobilitets- og hotellbransjene utvikler seg, og leverer smartere, glattere reiser som møter den nye generasjon av oppdagelsesreisende.
– Se for deg en intuitiv app eller nettside som tydelig viser kjøretøyvalg, hentings- og leveringssteder og sanntids tilgjengelighet. Forestill deg AI-drevne anbefalinger som matcher reisende med den perfekte bilen basert på reisedetaljer, eller virtuelle kjøretøy-turer som lar kundene utforske funksjoner før de i det hele tatt ankommer. Disse innovasjonene blir raskt en realitet, sier Peter Altmann, leder for Mobilitet og Forsikring hos Amadeus.
– Mobilitet handler ikke lenger bare om å komme seg fra punkt A til punkt B. Det handler om gjennomtenkte reiseopplevelser, opplevelser formet av bærekraft, muliggjort av teknologi, og gjort meningsfulle gjennom bekvemmelighet. Hos Amadeus er vi forpliktet til å forbedre den tilkoblede reisen og bringe hele reiseøkosystemet sammen gjennom avansert teknologi og reiseintelligens. Vårt mål er å sikre at hvert steg i reisens reise er integrert og sømløst koblet sammen.
