Frp-politiker Bengt Rune Strifeldt har gjennom et skriftlig spørsmål i Stortinget bedt om en oversikt over pengebruken på de ulike «FOT-rutene».
Dette er flyruter som staten sponser for å sikre tilbudet. Regjeringen har mer enn doblet de statlige kjøpene av flytransport i år, og har lovet halverte maksimale billettpriser på flyrutene når de nye kontraktene starter 1. april og 1. august i år.
Oversikten som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har sendt, viser at 1,39 milliarder kroner fra statsbudsjettet i 2024 går til å sikre ruter til steder i Nord-Norge.
499 millioner kroner går til Vestlandet og 145 millioner kroner går til Midt-Norge.
Samferdselsministeren påpeker at tilbudet er inndelt i ulike «ruteområder» og at enkelte av dem inkluderer mer enn én flyrute.
Oversikten viser at desidert mest penger går til ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Tromsø. I dette området er det til sammen budsjettert med 421 millioner kroner i år.
Nest mest går til ruteområdet Mo i Rana – Bodø og Mo i Rana – Trondheim, som det er satt av til sammen 126 millioner kroner til i 2024.
Rutene Mosjøen – Bodø og Mosjøen – Trondheim får til sammen 107 millioner kroner, mens ruteområdet Ørsta-Volda – Oslo får 107 millioner kroner på 2024-budsjettet.
De nye kontraktene på rutene ble inngått i fjor høst.
Det er Widerøe som har fått ansvaret for de fleste rutene. Selskapet DAT har også noen ruter, og Lufttransport har ansvar for helikopterflygningene mellom Bodø og Værnes.
– FOT-rutene bidrar til å binde landet tettere sammen, senke kostnadene ved å bo i et langstrakt land og bidrar til levedyktige lokalsamfunn, sa samferdselsministeren da flere av kontraktene for rutene ble inngått i fjor høst.
Med de nye kontraktene skal også kapasiteten økes, for å unngå at lavere priser fører til fullere fly.
(©NTB)